موفقیت آزمون آیلتس

نکات کلیدی برای موفقیت در اسپیکینگ آیلتس

از آنحایی که بخش اسپیکینگ آیلتس به صورت شفاهی برگزار می شود، بسیاری از داوطلبان این بخش را مهمترین و پر استرس ترین بخش این آزمون میدانند. داوطلبان زیادی بوده اند که با وجود عملکرد قابل قبول در بخش آزمون کتبی، به علت شرایط آزمون و یا نداشتن آمادگی لازم نتوانستد نمره خوبی از بخش speaking آزمون آیلتس کسب کنند. در این مقاله نکاتی را بررسی خواهیم کرد که به موفقیت شما در اسپیکینگ هر آزمون زبان انگلیسی اعم از آیلتس، تاقل و pte کمک می کند تا بتوانید نمره خوبی کسب کنید.

 

۱٫ رسمی و مودبانه صحبت کنید.

آزمون آیلتس یک آزمون بسیار مهم و بین المللی است و مدرک آن برای کار و تحصیل و مهاجرت در مشورهای انگلیسی زبان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین علت توصیه می کنیم تا در زمان مصاحبه اسپیکینگ آیلتس کاملا جدی باشید و تصور کنید که برای انجام یک مصاحبه شغلی دعوت شده اید. شوخی کردن با شخص آزمون گیرنده و استفاده از اصطلاحات عامیانه در این آزمون رسمی کار درستی نیست و ممکن است به کم شدن نمره شما منجر شود.

نکته بعدی که باید به آن توحه کنید این است که باید بدانید انگلیسی زبان‌ها در هنگام صحبت کردن آنقدر مبادی آداب هستند که جمله‌ای مثل “Bring me some water, please” به نظر آنها کاملا گستاخانه است، در حالی که این حرف در زبان فارسی به نظر کاملا عادی می‌آید و از نظر ما شکالی در این جمله دیده نمی شود. پس دقت داشته باشید که اگر هنگام مصاحبه مفهوم سوالی را متوجه نشدید، به جای عبارت‌هایی مثل “?What” یا “?Sorry” حتما از Could you یا Would you استفاده کنید و بگویید:   ?Excuse me, could you repeat your question, please

۲٫ بلند و واضح صحبت کنید.

برای موفقیت در اسپیکینگ آزمون آیلتس حتما سعی کنید که کلمات را تک به تک و وضح بیان کنید. تلفظ صحیح لغات انگلیسی و رسایی صدای شما در نمره دهی از جانب ممتحن تاثیرگذار است. بنابراین بلند و واضح صحبت کنید.  دقت داشته باشید که لهجه شما کوچکترین تاثیری در نمره نخواهد داشت. چه امریکن صحبت کنید، چه بریتیش و حتی چه مثل هندی‌ها، نمره شما کوچکترین تغییری نخواهد کرد! تلفظ (Pronunciation) و لهجه (Accent) دو مقوله جدا از هم هستند که اولی برای موفقیت در بخش اسپیکینگ آیلتس خیلی مهم است. پس اگر فکر می‌کنید کلماتی را به اشتباه تلفظ می‌کنید، حتما تلفظ صحیح آنها را تا پیش از آزمون تمرین کنید.

۳٫ روی سرعت صحبت کردن و حرکات فیزیکی خود کنترل داشته باشید.

تصور زبان آموزان از افرادی که در آزمون آیلتس شرکت می کنند این است که داوطلبان با لهجه بریتیش یا امریکن و با سرعت بسیار بالا همانند یک بومی در سپیکینگ آیلتس صحبت می کنند. در صورتی که لهجه تاثیری در نمره اسپیکینگ نداشته و شمرده و واضح صحبت کردن ضمن رعایت نکات گرامری است که باعث می شود نمره خوبی از این بخش دریافت کنید. بنابراین نه بیش از حد سریع حرف بزنید که دچار اشتباهات ناخواسته شوید، نه آنقدر آهسته که آزمون گیرنده فکر کند تسلط لازم را ندارید! با سرعتی متوسط صحبت کنید و آرامش داشته باشید.

روی حرکات فیزیکیتان نیز تسلط داشته باشید. در علم زبان بدن دست به سینه نشستن، لمس کردن صورت، دست زیر چانه گذاشتن هر کدام معنا و مفهوم خاصی را برای مخاطب تداعی می کند و ممکن است بی اعتنایی به صحبت های او، عدم اعتماد به نفس شما و برداشت های دیگری را به ممتحن منتقل کند و روی ذهن او تاثیر مصبت یا منفی بگذارد.

 

۴٫ به سوالات اسپیکینگ آیلتس کامل پاسخ دهید.

همانطور که میدانید مدت زمانی که در بخش لیسنینک آیلتس در اختیار دارید بازه زمانی ۱۱ تا ۱۴ دقیقه‌ای است. این فرصت در اختیار شماست تا درباره کل زندگی‌تان صحبت کنید. پس بهتر است به هر سوالی که از شما پرسیده می‌شود به کامل‌ترین شکل ممکن جواب دهید. برای نمونه، مثالی بسیار ساده می‌زنیم:

آزمون گیرنده در همان ابتدای کار احتمالا از شما خواهد پرسید اهل کجا هستید. بجای آنکه بگویید: Tehran. جواب کامل و واضح تری در اختیار ممتحن قرار دهید چرا که او می خواهد میزان توانایی شما را در برقراری ارتباط با مخاطبتان را بسنجد. پس پاسخ کاملتری ارائه کنید. بگویید: I come from the capital of Iran, Tehran

برای موفقیت در اسپیکینگ آیلتس به هر سوالی که از شما پرسیده می‌شود را به اندازه کافی پاسخ دهید. کامل صحبت کردن به این معنی نیست که موضوع اصلی را رها کرده و به سراغ مسائل حاشیه‌ای بروید. روی سوال تمرکز کنید و فقط به مسائل اصلی مرتبط با ان بپردازید.

۵٫ از قبل جواب ها را حفظ نکنید!

حتما شما نیز همانند سایز داوطلبان از منابع آزمون آیلتس استفاده کردعه اید و برای کسب آمادگی لازم در کلاس ها گروهی و یا تدریس خصوصی آیلتس شرکت کرده اید و با تکنیک هایی که برای پاسخ دهی به سوالات باید از آنها استفاده کنید آشنایی کافی پیدا کرده اید و به خوبی میدانید که چه چیزی را باید بگویید و چه چیزی را نباید بگویید. ساختار جمله‌های شما چطور باید باشند و چطور باید صحبت های خود را شروع کرده و به اتمام برسانید. اما باید بدانید که پاسخ های شما نباید به گونه ای باشد که شخص آزمون گیرنده احساس کند که برای پاسخ دهی به سوالاتش دارید چیزی که از قبل حفظ کرده‌اید را مرور می کنید. جواب های شما در بخش اسپیکینگ آیلتس باید طبیعی، روان و غیر تکراری باشند.

 

۶٫ از کلمات بیش از حد ساده استفاده نکنید.

استفاده از این دسته از کلمات نشان می دهد که شما از دایره لغات محدودی برخوردارید و سطح زبان انگلیسی شما در حد قبولی در آزمون آیلتس و دریافت نمره قابل قبول نیست. بنابراین با استفاده از تکنیک های تقویت لغات انگلیسی واژه های پیشرفته تری را یادبگیرید و به کمک آنها سطح مکالمات خود را فراتر ببرید.

استفاده از تکنیک جعبه لایتنر زبان انگلیسی یکی از روش های یادگیری لغات انگلیسی است که به گسترش دایره لغات انگلیسی کمک می کند.

۷٫ درباره کلمات و اسامی غیر انگلیسی توضیح بدهید.

برای مثال اگر که از شما درباره غذای مورد علاقه تان سوالی پرسیده می شود و  می‌خواهید درباره قرمه سبزی صحبت کنید، مطمئن باشید شخص امتحان گیرنده آشنایی چندانی با آن ندارد. به همین جهت بهتر است به او بگویید:

My favorite food is a traditional Iranian dish called “Ghormeh Sabzi”. It contains meat, dried lime and some vegetables. Ghormeh Sabzi is a common all around the  country and is served with rice

 

نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، تقریبا در هر آزمون انگلیسی که بخش Speaking داشته باشد کاربرد دارند. برای آنکه بالاترین نمره را در اسپیکینگ آیلتس خود دریافت کنید، به شما توصیه می کنیم که به تقویت مهارتهای مکالمه و اسپیکینگ زیر نظر اساتید برتر آیلتس بپردازید. شرکت کردن در آزمون های ماک آیلتس نیز به شما کمک می کند تا با آمادگی کافی در آزمون آیلتس شرکت کنید و به نمره دلخواه خود دست پیدا کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *