جعبه لایتنر

روش ساخت و استفاده از جعبه لایتنر زبان انگلیسی

طبق توصیه اساتید زبان انگلیسی و تجربیات زبان آموزان و داوطلبان آزمون های مطرح نظیر آزمون تافل و آیلتس استفاده از جعبه لایتنر زبان انگلیسی یکی از موثر ترین روش ها برای یادگیری لغات جدید، تمرین تلفظ لغات و عبارات و حفظ اصطلاحات کوتاه به شمار می آید. روش استفاده از جعبه لایتنر بگونه ای است که مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت شما منتقل می شود و شما می توانید با تعداد دفعات کمتر مطالب جدید را مرور کنید و آنها را برای همیشه به خاطر بسپارید. در ادامه این مقاله چگونگی ساخت و همچنین طرز استفاده از جعبه لایتنر را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید از نتایج کار با آن بهره مند شوید.

چطور جعبه لایتنر بسازیم؟

ساده ترین روش برای ساخت جعبه لایتنر زبان تهیه جعبه مستطیلی شکل (مانند جعبه دستمال کاغذی)، فلش کارت آموزشی، تقویم و تعدادی کارت رنگی است. با این وسایل باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

ساخت جعبه لایتنر

  1. با استفاده از کارت های رنگی فضای داخلی جعبه ای که در اختیار دارید را به گونه ای به ۵ قسمت تقسیم کنید. اندازه هر خانه باید دو برابر قبلی باشد.
  2. پس از تقسیم بندی جعبه کارت های رنگی را در جاهایی که مشخص کرده اید بچسبانید.
  3. روی بخش های ایجاد شده به ترتیب از کوچکترین تا بزرگترین بخش را شماره گذاری کنید. به همین سرعت جعبه لایتنر شما آماده می شود!

استفاده از جعبه لایتنر از متداول ترین روش هایی است که در کلاس های تدریس خصوصی آیلتس، تافل و مکالمه برای یادگیری سریع لغات انگلیسی به داوطلبان آموزش داده می شود. تا کنون زبان آموزان بسیاری با این روش در مدت کوتاهی دامنه لغات خود را تا حد مطلوبی گسترش داده اند.

چطور با جعبه لایتنر کار کنیم؟

پس از خرید و یا ساخت جعبه لایتنر نیاز است که روش استفاده با آن را نیز بدانید. برای این کار فلش کارت هایی که می خواهید به وسیله آنها مطالب جدیدی به خاطر بسپارید را درون خانه هایی که به کمک کارت های رنگی ایجاد کرده اید قرار می دهید و هر روز فلش کارت های روز های قبل را می خوانید. استفاده از جعبه لایتنر روزانه ۳۰ دقیقه زمان می برد اما بازدهی عالی و بسیار بالایی دارد. در ادامه شیوه مرور لغات در ۴ روز را به شما آموزش می دهیم:

روز اول: مشخص کنید که چه مطلبی را می خواهید بخوانید. فرض می کنیم قرار است لغات زبان را حفظ کنید. یک دور فلش کارت ها را مرور کنید تا لغات در ذهنتان بماند. سپس آنها را در خانه اول قرار دهید. در آخر جعبه را کنار بگذارید.

روز دوم: دوباره به سراغ جعبه لایتنر بروید. فلش کارت های خانه اول را بردارید و یکی یکی بخوانید. اگر لغت داخل فلش کارتی را بلد بودید آن را داخل خانه دوم قرار دهید. اگر بلد نبودید آن را به خانه اول برگردانید. مطابق روز اول، امروز هم به تعداد دلخواهی فلش کارت به ردیف اول اضافه کنید. با این حساب الان در ردیف اول دو چیز وجود دارد:

  1. فلش کارت هایی که بلد نبودید و به ردیف دوم راه پیدا نکردند.
  2. فلش کارت های جدیدی که امروز اضافه کردید.

نکته: مهم نیست که فلش کارت های این ۲ موردی که ذکر شد با هم ادغام شود.

یادگیری با جعبه لایتنر زیان

روز سوم: همیشه کار را از خانه ای شروع کنید که ظرفیتش تکمیل شده است. خانه دوم شامل ۲ ظرفیت است که با کارت رنگی جدا شده بود. واضح است که جلوی کارت رنگی خالی است، پس ظرفیتش تکمیل نشده است. بروید سراغ خانه اول که ظرفیتش تکمیل شده است (خانه اول یک ظرفیتی بود). فلش کارت های خانه اول را بردارید و بخوانید. اگر بلد بودید، درون خانه دوم بعد از کارت رنگی بگذارید. اگر بلد نبودید دوباره آنها را به خانه اول برگردانید.

روز چهارم: در روز چهارم خانه دوم که ۲ ظرفیتی بود تکمیل شده است. پس کار را با خانه دوم شروع کنید. همیشه هر خانه ای را که می خواهید شروع کنید، از فلش کارتهای جلوی آخرین کارت رنگی شروع کنید. کار را با فلش کارت های جلوی کارت رنگی خانه دوم شروع کنید. لغت درون فلش کارت را بخوانید. اگر بلد بودید درون خانه سوم قرار دهید. در غیر این صورت آن فلش کارت را به خانه اول برگردانید. بعد بروید سراغ خانه اول که ظرفیتش تکمیل شده است. فلش کارت را بخوانید اگر بلد بودید، ببرید درون خانه دوم پشت کارت رنگی قرار دهید. اگر هم بلد نبودید دوباره درون خانه اول بگذارید.

کار با جعبه لایتنر را در روزهای بعدی هم با همین روال ادامه دهید تا جایی که همه ردیف ها تکمیل شوند. پس از اینکه تمام مطالب روی فلش کارت ها را به خاطر سپردید، آنها را از جعبه خارج کنید و درون پاکت بگذارید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *