انواع آزمون تافل

انواع آزمون تافل

آزمون تافل یکی از مطرح ترین آزمون های سنجش زبان انگلیسی است که سالانه داوطلبان زیادی در آن شرکت می کنند. تافل مخفف عبارت Test Of English as  a Foreign Language به معنای آزمون زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی است. افراد غیر انگلیسی زبان با شرکت در این آزمون می توانند از مزایای داشتن مدرک تافل بهره مند شوند. آزمون تافل در ۳ نوع اینترنتی، کتبی و کامپیوتری برگزار می شود که در ادامه مقاله به بررسی انواع آزمون تافل و نوع ارزیابی مهارت ها و نمره دهی آنها می پردازیم.

انواع آزمون تافل

این آزمون به سه صورت تافل اینترنتی IBT، تافل کتبی PBT و تافل کامپیوتری CBT برگزار می شود. علاوه بر تفاوت در نوع برگزاری این آزمون ها، مهارت هایی که در این آزمونها ارزیابی می شود و همچنین نوع نمره بندی آنها با یکدیگر متفاوت است.

 

تافل ibt- cbt- pbt

آزمون تافل کتبی  PBT

آزمون تافل کتبی یا همان مبتنی بر کاغذ ۴ بخش را شامل می شود. امتیاز این آزمون ۳۱۰ تا ۶۷۷ است که نمرات بخش های اسپسکینگ، ریدینگ، لیسنینگ است. نمره بخش نوشتاری جداگانه حساب میشود.اکثر دانشگاه های دنیا نمره ی۵۵۰ را حد پایین میدانند. آزمون تافل کاغذی یا PBT در بسیاری از کشور ها برگزار نمی شود و تنها در کشور های همچون افغانستان، عراق، آنگولا، قزاقستان، لیبی، سوریه و … که زیر ساخت های لازم برای برگزاری تافل اینترنتی IBT را ندارند برگزار می شود. نوع نمره دهی به مهارت های این آزمون به این صورت است:

  • مهارت شنیداری  — نمره این بخش ۳۱ تا ۶۸
  • مهارت ساختار و بیان نوشتاری  — نمره این بخش ۳۱ تا ۶۸
  • مهارت خواندن و درک مطلب  — نمره این بخش ۳۱ تا ۶۷

 

آزمون تافل کامپیوتری  CBT

آزمون تافل کامپیوتری همانند آزمون تافل کتبی است با این تفاوت که پشت کامپیوتر برگزار می شود. این نوع از آژمون تافل در ایران برگزار نمی شود. دامنه نمره دهی تافل کامپیوتری از ۰ تا ۳۰۰ است.

  • مهارت شنیداری  — نمره این بخش ۰ تا ۳۰
  • مهارت خواندن و درک مطلب  — نمره این بخش ۰ تا ۳۰
  • مهارت ساختار و نوشتار  — نمره این بخش ۰تا ۳۰

 

آزمون تافل اینترنتی  IBT

در سال های گذشته آزمون تافل عموما به صورت کامپیوتری برگزار م شد. اما به تدریج با و گسترش سطح دسترسی افراد به فضای اینترنت، شرایط مناسبی برای برگزاری این آزمون به صورت اینترنتی به خوبی فراهم شد. البته همچنان برخی از کشورهایی که به اینترنت دسترسی ندارند آزمون تافل به صورت کاغذی برگزار می شود. مجموع نمرات در آزمون اینترنتی تافل ۱۲۰ است و مهارتها و نوع نمره دهی به آنها در آزمون تافل IBT به این صورت است:

  • مهارت خواندن و درک مطلب – Reading   — نمره این بخش ۰ تا ۳۰
  • مهارت مکالمه – Speaking  — نمره این بخش ۰ تا ۳۰
  • مهارت نوشتاری – Writing  — نمره این بخش ۰ تا ۳۰
  • مهارت شنیداری – Listening  — نمره این بخش ۰ تا ۳۰

 

برای آشنایی با نحوه برگزاری آزمون تافل اینترنتی می توانید در آزمون های آزمایشی تافل (آزمون ماک تافل ibt) شرکت کنید و شرایط روز آزمون تافل را تجربه کنید.

 

معادل سازی و مقایسه نمرات انواع آزمون تافل

برای تطبیق سطح نمره حاصل از هر یک از آزمون ها به شکل خلاصه مانند نمرات زیر می باشد:

نمره TOEFL ibt نمره TOEFL pbt نمره TOEFL cbt
نمره ۱۲۰ نمره ۶۷۷ نمره ۳۰۰
نمره ۱۱۴ – ۱۱۵ نمره ۶۵۰ – ۶۵۳ نمره ۲۸۰
نمره ۱۰۰ نمره ۶۰۰ – ۶۰۳ نمره ۲۵۰
نمره ۷۹ – ۸۰ نمره ۵۵۰ نمره ۲۱۳
نمره ۷۴ – ۷۵ نمره ۵۳۷ نمره ۲۰۳

 

تفاوت آزمون تافل IBT با دو آزمون PBT و CBT

عمده تفاوت آزمون iBT با با دو آزمون قدیمی تر در اضافه شدن شدن بخش مربوط به صحبت کردن (Speaking) و حذف بخش ساختار (Structure) از آن است. سیاست سازمان برگزار کننده آزمون تافل این است که به مرور آزمون IBT را جایگزین آزمون PBT کند. شیوه سنجش در این آزمون واقعی‌تر است و هر ۴ مهارت زبان در آن مورد آزمایش قرار می‌گیرد. تمامی دانشگاه‌ها هر دو امتحان PBT و IBT را می‌پذیرند، اما به کسانی که به دنبال دریافت Teacher Assistantship هستند توصیه می کنیم که به وجود آزمون قسمت Speaking در نوع اینترنتی آزمون تافل، در این آزمون شرکت کنند.

شرکت در آزمون تافل اینترنتی مزیت‌های فراوانی همچون زمان‌های متعدد ثبت‌نام، مراکز آزمون متعدد در شهرهای مختلف و کوتاه بودن زمان آماده شدن نمرات و گزارش به دانشگاه سفارش شده را برای آن درا شامل می شود. این فرم آزمون تافل برای کسانی که می‌توانند قابلیت‌های خود را در شرایط مختلف آزمون با تنوع ارائه دهند، بسیار بهتر از تافل ورقه‌ای (PBT) خواهد بود.

این آزمون از ۴ بخش ۳۰ نمره ای تشکیل شده است و تقریبا ۴ ساعت به درازا می کشد. نمره این امتحان از ۱۲۰ بوده و نمره بالای ۱۰۰ در این امتحان واقعا نمره خوبی خواهد بود.
بطور کلی می توان امتحان iBT را در دو نوع تعریف کرد:
۱٫ بخش Reading آن long format و بخش Listening آن short format است.
۲٫ بخش Reading آن short format و بخش Listening آن long format است.
آزمون دهندگان بصورت تصادفی، در یک زمان، یکی از انواع فوق را در امتحان مشاهده می‌کنند. از نظر نمره دهی تفاوتی بین آنها دیده نمی‌شود. هر گروه یکی از بخش ها را بصورت long format دارند.

 

امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در صورت تمایل به شرکت در کلاس های تدریس خصوصی تافل موسسه بهکلام می توانید با ما در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *