تکنیک های خواندن و درک مطلب

تکنیک های خواندن و درک مطلب

تکنیک های خواندن و درک مطلب برای کسانی که قصد مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان برای ادامه تحصیل، کار و یا زندگی را دارند بسیار با اهمیت است و می تواند تاثیر بسزایی در یادگیری سریع تر داشته باشد. دراین مقاله به چند نکته درباره درک مطلب و خواندن خواهیم پرداخت.این نکات پیشنهاد شده پیش نیازی برای آزمون های آیلتس و تافل IBT و GRE می باشد.

 

تکنیک های خواندن و درک مطلب

معرفی تکنیک های خواندن و درک مطلب

A. انواع خواندن از نظر نگرش

  1. Holistic(کلی نگر) : این افراد کسانی هستند که در حین خواندن متون ، مفهوم کلی القا شده را در نظر می گیرند و برای دریافت موضوع متن به جزییات توجه نمی کنند . این افراد زمانی که با کلمه ای روبه رو شوند و معنی لغت را ندانند از آن رد شده و با توجه به کل جمله آن را حدس می زنند .
  2. Atomistic (جزیی نگر ) : این گونه افراد به علت دید دقیق هنگام مطالعه و یا هر کار دیگری به جزییات توجه بسیاری می کنند . یعنی هنگام مطالعه تک تک کلمات نقش مهمی برایشان ایفا می کند و در صورت ندانستن حتی یک کلمه در کل در مطلب با مشکل مواجه می شوند.

B. انواع خواندن متن بر اساس سرعت مطالعه

  1. Skimming: نوعی خواندن سریع برای رسیدن به منظور و مفهوم کلی است. در این خوانندن نیازی به تمرکز دقیق روی تک تک کلمات وجود ندارد وفرد برای یافتن کل معنا توسط جمله و پاراگراف، در حداقل زمان ممکن می باشد.

سوالاتی که میتوان از این طریق جواب داد سوالات زیر می باشند:

  • ?What is the main idea / subject of the passage (موضوع اصلی متن چیست؟)
  • ?What is the best topic / title for the passage (بهترین عنوان برای این متن چه می تواند باشد؟)
  • ?What is the author’s view behind the text? , “or” What is the general tone of the author in the passage (نوع نگرش نویسنده نسبت به متن چیست؟ مثبت، منفی، یا بی طرف؟)
  • ?What is the author primarily concerned with (تاکید نویسنده بر چه چیزی است؟ و یا هدف اصلی نویسندهچیست؟)
  • ?How is the information in the passage organized (اطلاعات قید شده در متن به چه تر تیب قرار گرفته اند؟)

 

انواع خواندن متن بر اساس سرعت مطالعه

۲٫Scanning: نوعی خواندن سریع می باشد که در آن فرد در پی یافتن اطلاعات جزیی و دقیق از قبیل عدد، تاریخ، کلمه، و یا عبارتی می باشد که دقیقا در متن دیده          شده اند.

  • ?…It is stated in the passage that (در متن چنین ذکر شده که…)
  • ? …According to the passage (با توجه به متن…)
  • ?The word… in the passage refers to (کلمه…در متن به… اشاره دارد؟) و یا (مرجع کلمه…در متن کدام یک از موارد ذیل است؟)
  • ?Which of the followings is NOT mentioned / stated / discussed in the passage(کدام یک از موارد ذیل در متن اشاره ای بدان نشده است؟)

در اکثر موارد خواننده برای رسیدن به جواب مورد نظر نیاز به استفاده از هر دو روش خواهد بود چرا که حتی هنگامی که  بدنبال یک کلمه یا عبارت در متن می باشد، نقش آن کلمه یا عبارت در کل متن ظاهر می شود و به تنهایی نقشی نخواهد داشت. به همین دلیل برای یافتن معنا و یا مفهوم یک عبارت یا کلمه به کل متن یا حدالمقدور به جمله ای که کلمه یا عبارت در آن ظاهر شده، توجه شود  نه تنها به خود کلمه!

انواع مطالعه

Intensive Reading.3: نوع گسترده تر از روش خواندن است که در آن خواننده طی زمان نسبتا طولانی اما مشخص برای رسین به حجمی از اطلاعات تلاش می             کند که برای موفقیت وی در انواع آزمونهای ورودی و پذیرش لازم می باشد.

Extensive Reading.4: کلی ترین و فراگیر ترین نوع مطالعه است که در آن فرد در گستره مدیدی از زمان، بر معلومات عمومی و رشد عقلانی خود می افزاید. در این          مطالعه هدف رسیدن به یک مجموعه کلی از اطلاعات فعال و غیر فعال برای نیل به اهداف آتی می باشد.

برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله موثرترین روش های مطالعه زبان مراجعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *