اعتراض به نمره آیلتس

اعتراض به نمره آیلتس

بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس با وجود برنامه ریزی ها و تلاش فراوان برای شرکت در آزمون آیلتس، نتیجه مورد نظرشان را در این آزمون کسب نمی کنند. اگر که شما نیز جزو این دسته از داوطلبان هستید باید بدانید که راه حل های مختلفی برای کسب نمره بهتر در این آزمون وجود دارد. یکی از این راه حل ها شرکت در کلاس های تدریس خصوصی آیلتس و تمرین و تکرار و رفع اشکال در کنار اساتید برتر آیلتس و سپس شرکت مجدد در این آزمون با آمادگی بیشتر است. راه حل دیگر در صورتی که مطمئن باشید نمره بیشتری باید میگرفتید و اشتباهاتی در تصحیح آزمون شما وجود دارد،  اعتراض به نتیجه آزمون آیلتس و درخواست تجدید نظر است. در ادامه این مقاله به توضیحاتی درباره نحوه ارسال درخواست تصحیح و بررسی نمره آیلتس می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

پیش از اعتراص به نمره آیلتس

قبل از اینکه نسبت به اعلام اعتراض خود نسبت به نمره آیلتس اقدام کنید بهتر است بدانید که اگر در بخش های ریدینگ و لیسیننگ نمره کمتر از انتطارتان گرفته اید، اعتراض به نمره این دو مهارت ایده چندان خوبی نخواهد بود چراکه بخش Listening و Reading آزمون آیلتس پاسخ های صحیح یا غلط دارند و سلیقه ممتحن به هیچ وجه در آنها دخیل نیست و اگر احساس می کنید نمره ای که گرفته اید خیلی کمتر از انتظار شماست، به احتمال بسیار زیاد خودتان در آزمون دچار اشتباه شده اید.

اما در صورتی که فکر می کنید در بخش رایتینگ و اسپیکینگ نیاز به درخواست تجدید نظر می بینید این کار ممکن نتیجه خوبی داشته باشد. در نظر داشته باشید که ممتحن ها و تصحیح کننده ها افرادی به شدت آموزش دیده هستند و کار آنها بطور منظم مورد ارزیابی قرار می گیرد.  پس، معمولاً اشتباهات فاحشی در نمره دهی آنها وجود ندارد به این صورت که تا نیم نمره افزایش نمره ممکن است اتفاق بیفتد. اما با توجه به تبحر تصحیح کننده ها افزایش یک نمره به این مهارت ها پس از تجدید نظر  تقریبا بعید به نظر می رسد و به ندرت اتفاق می افتد.

فرایند درخواست تجدید نظر نمره آیلتس

در صورتی که نسبت به اعلام اعتراض خود به اطمینان کافی رسیده باشید می توانید درخواست خود را آماده کنید. باید در کمتر از چهار هفته از تاریخ آزمون  باید فرمی به عنوان “Enquiry on Results” را پر کنید و آن را به همراه کارنامه خودتان به مرکزی که در آن آزمون داده اید تحویل بدهید. مراکز برگزاری آزمون در ایران راه های مختلفی را برای این کار پیشنهاد می دهند. شما می توانید با آنها تماس گرفته و جهت تحویل کارنامه و درخواست اعتراض خود را بصورت حضوری و یا پستی به آنها هماهنگی های لازم را انجام دهید تا آنها نیز  آزمون شما به دفاتر اصلی آیلتس در انگلستان و استرالیا جهت بررسی و امتیازدهی مجدد بفرستند.

 

چند نکته مهم درباره اعتراض به نمره آیلتس

  1. از آنجایی طول روند انجام کار به مدت ۶ الی ۸ هفته زمان می برد، زمانی که نسبت به فرایند اعتراض اقدام می کنید اهمیت بسیاری دارد.
  2. برای اعتراض نسبت به نمره خود نباید زمان زیادی از تاریخ شرکت در آزمون آیلتس شما بگذرد. تنها تا ۶ هفته پس از شرکت در آزمون شما فرصت انجام چنین کاری را خواهید داشت.
  3. در مدتی که نمره شما در حال بررسی مجدد است (یعنی این شش تا هشت هفته)، امکان ارسال نمره به دانشگاه ها وجود ندارد!
  4. هنگامی که با مرکز برگزاری آزمون تماس می گیرید از اینکه سوال کنید هزینه ارائه فرم EOR چقدر است اطمینان حاصل کنید، زیرا مراکز مختلف هزینه متفاوتی را دریافت می کنند.
  5. به هنگام پر کردن فرم درخواست حتما قید کنید که می خواهید در نمره چه مهارت هایی باید تجدید نظر صورت بگیرد. به این دلیل که اگر یکی از بخش ها پس از بررسی امتیاز یا نمره بیشتری دریافت کند، هزینه ای که برای ارزیابی مجدد پرداخت کرده اید نیز به شما عودت داده خواهد شد. نیاز است که به همراه ارائه فرم EOR، مدرک آیلتس خود را نیز ارائه دهید که تا پس از بررسی مجدد نمرات شما، مدرک جدید دریافت کنید.
  6. از آنجایی که هزینه این درخواست تقریبا به اندازه هزینه ای است که برای شرکت در آزمون آیلتس پرداخت می کنید، هیچ تفاوتی نخواهد داشت که شما درخواست بررسی مجدد کلیه مهارت های آزمون را بدهید و یا اینکه ۱ الی ۲ مهارت از آن را بخواهید که بررسی کنند.

 

دریافت نتیجه اعتراض

پس از اینکه عملکرد شما در آزمون آیلتس مجددا بررسی شد، مرکزی که در آن در آزمون آیلتس شرکت کرده اید، به شما ایمیلی را ارسال می کند که در این ایمیل بیان شده است که آیا تغییری در نمرات آیلتس شما ایجاد شده است یا خیر. اگر که نمرات شما همانند قبل باشد، به شما مدرک آیلتس اصل بازگردانده خواهد شد.

اما اگر تغییری در نمرات شما ایجاد شده باشد و در هر کدام از تست های لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و یا اسپیکینگ نمره بیشتری را دریافت کرده باشید هزینه ای که برای ارسال درخواست پرداخت کرده اید به شما بازگردانده می شود و یک مدرک جدید توسط مرکز برگزاری آیلتس برای شما صادر می شود.

 

توجه داشته باشید که برای هر آزمون آیلتس فقط یک بار حق اعتراض وجود دارد و اگر بعد از اعتراض باز هم از نمره جدیدتان راضی نبودید یا حتی اگر نمره تان اصلاً تغییری نکند، دیگر نمی توانید برای بار دوم به همان آزمون آیلتس اعتراض کنید. البته با توجه تجربه بالای ممتحن های آزمون آیلتس و نظارت مداومی که روی کار آنها وجود دارد، منطقی هم نیست که بخواهید برای بار دوم هم به نمره آزمون اعتراض کنید و هزینه مجدد پرداخت کنید.

 

امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد و با مراحل مربوط به ارسال درخواست تجدید نظر برای نمره آزمون آیلتس آشنا شده باشید. شما نیز اگر تجربه ای در مورد اعتراض به نمره آیلتس دارید با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *