سوالات متداول اسپیکینگ آیلتس

پاسخ به سوالات متداول اسپیکینگ آیلتس

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس تنها بخشی از آن است که در زمان جداگانه ای مورد سنجش قرار می گیرد. از آنجایی که داوطلب باید رو در روی ممتحن آیلتس بنشیند و به سوالات او پاسخ دهد دلشوره و نگرانی هایی را برای شما ایجاد کرده باشد. در این مقاله از بهکلام سعی داریم تا سوالات متداول درباره اسپیکینگ آیلتس را که معمولا درباره آزمون پرسیده می شود را پاسخ دهیم و تا حد امکان نگرانی هایتان کم کنیم.

روز آزمون اسپیکینگ آیلتس

اگر که برای بار اول در آزمون آیلتس شرکت می کنید حتما سوالاتی ذهنتان را درگیر کرده است؛ مانند اینکه چگونه ما ممتحن احوالپرسی کنم؟ چطور از او سوالاتم را بپرسم؟ چگونه در روز آزمون استرسم را کنترل کنم؟

در جواب این سوالات باید بگوییم که آزمون اسپیکینگ آیلتس یک آزمون رسمی به شمار می آید و باید اصول و قوانین آن را به درستی رعایت کنید. ارتباط شما با ممتحن بهتر است تا یک ارتباط ساده و معقول باشد. لباس و پوششتان نیز به همین صورت ساده و رسمی باشد. در خصوص کنترل استرس و بادی لنگوئج شما در روز آزمون، ممتحنین به خوبی از شرایط و دلشوره شما آگاهی دارند و بنابراین بهتر است که به دقت به صحبتهای آنان گوش دهید و از توصیه هایشان استفاده کنید.

روز آزمون اسپیکینگ آیلتس

نگاهی به سوالات پرتکرار واوطلبان آیلتس

۱- در بخش اول و سوم اسپیکینگ آیلتس چه تعداد سوال پرسیده می شود؟

در بخش اول و سوم آیلتس حداقل ۸ سوال از جانب ممتحن پرسیده می شود. (۴ سوال بخش اول و ۴ سوال بخش سوم) اما این تعداد سوال به پاسخی که به سوالات میدهید وابسته است. به این صورت که هر چه که پاسخ های کوتاهتری برای سوالات در نظر بگیرید سوالات بیشتری از شما پرسیده می شود.

۲- موضوع بخش اول و سوم Speaking آیلتس چه تفاوتی دارند؟

در هر دو بخش داوطلب آیلتس با اگزمینر به گفتگو می پردازند. در بخش اول ممتحن از شخص متقاضی سوالاتی را درباره شرایط زندگی، محل کار، تفریحات و سرگرمی ها، دوستان و برنامه های تفریحی مورد علاقه اش می پرسد. اما بخش سوم آزمون آیلتس به این صورت است که در آن سوالات آکادمیک و علمی تر مطرح خواهد شد. سوالات ریز تر، علمی تر، تخصصی تر و پیچیده تر می شوند و پاسخ های شما باید وسیع تر بوده و جزئیات بیشتری را دربرگیرد.

ielts exam

۳- صحبت کردن با لهجه ای خاص و غیر استاندارد چه تاثیری در نمره اسپیکینگ دارد؟

در مقالات گذشته نیز اشاره کردیم که یکی از سوالات متداول اسپیکینگ آیلتس مربوط به لهجه است. باید بدانید که نوع لهجه شما در نمره آیلتس تاثیرگذار نیست. اما در صورتی که با تسلط خوبی بر لهجه بریتانیتایی و انگلیسی صحبت کنید، نمی توان از زیبایی آن صرف نظر کرد. داشتن یک لهجه ی استاندارد حاصل مدت ها تلاش و همچنین استعداد لازم است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که گوینده، تسلط کافی بر تکیه در کلمات، تکیه در جملات، آهنگ جملات، و موسیقی کلام زبان انگلیسی داشته باشد

۴- آیا باید در بخش دوم Speaking آیلتس ۲ دقیقه صحبت کنم؟

در بخش دوم آزمون آیلتس حدود یک الی دو دقیقه باید صحبت کنید. اگر نمره ای حدود ۴ الی ۵٫۵ می خواهید، سعی کنید ابتدا به سوالات نوشته شده در زیر برگه موضوع پاسخ دهید و کمی بیشتر از یک دقیقه صحبت کنید؛ اما اگر نمره ای بالاتر از ۶ می خواهید، حتما بیشتر از یک دقیقه و نیم صحبت کرده و توانایی خود را در Fluency به همراه استفاده صحیح از ساختارهای گرامری و دامنه ای بزرگ و متنوع از واژگان انگلیسی نشان دهید. پس از پایان مدت زمان ۲ دقیقه ممتحن صحبت شما را قطع کرده و بخش سوم را آغاز خواهد کرد.

۵- آیا امکان تغییر موضوع Cue Card وجود دارد؟

در خصوص این بخش باید بگوییم که سوالات این آزمون اختیاری نیستند و شما ملزم هستید تا به سوالاتی که از شما پرسیده می شود پاسخ دهید. کاری که برای عملکرد بهتر در این بخش از آزمون به آن نیاز دارید تمرین و تکرار تاپیک های رایج در اسپینگ آیلتس است. اگرچه که پاسخ به سوالات الزامی نیست اما پاسخ دادن به آنها برای نمره بالای ۶ در این بخش شما را بسیار کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: برترین تاپیک های اسپیکینگ آیلتس در دوره های اخیر

آزمون اسپیکینگ آیلتس

۶- اگر سوال را متوجه نشدم چه کارکنم؟

در بخش اول و سوم مهارت گفتاری آیلتس می توانید سوالتان را دوباره از ممتحن بپرسید. اما وی اجازه توضیح دادن درباره سوالات را ندارد. در بخش دوم اسپیکینگ آیلتس نیز موضوع اسپیکینگ روی تکه کاغذی موسوم به Cue Card نوشته شده است و اجازه ندارید سوالی درمورد آن بپرسید. سعی کنید که تعداد سوالاتتان به بیشتر از ۳ مرتبه نرسد. چراکه اگر بیشتر از ۳ دفعه سوال ممتحن را متوجه نشوید، تقریبا می توان گفت شما تقریبا نمره ای کمتر از ۵٫۵ خواهید گرفت.

۷- آزمون Speaking آیلتس چطور تصحیح می شود؟

چهار فاکتور هر کدام با ارزش یک چهارم در تصحیح Speaking شما در آیلتس نقش دارند: واژگان (صحت و دامنه)، گرامر (درستی و دامنه)، تلفظ (تلفظ درست – نه لهجه ای خاص) و روان بودن صحبت کردن (Fluency) به همراه انسجام منطقی آن. در اسپیکینگ آزمون آیلتس اگزمینر در تلاش است که با ایجاد چالش های مختلف میزان مهرت شما را در بداهه گویی بسنجد. این به شما کمک می کند تا بتوانید نمره بگیرید.

آزمون speaking آیلتس

۸- پاسخ هایم با سوالات در اسپیکینگ آیلتس طولانی باشد یا کوتاه؟

برای گرفتن نمره ای بالاتر از فاکتور Fluency، ممتحن آیلتس باید ببیند که شما تمایل دارید جواب های طولانی تری با توضیحات بیشتری بدهید. فراموش نکنید که هرآنچه می گویید در ابتدا یک ادعاست که حتی ممکن است واضح هم نباشد؛ پس باید ادعای خود را توضیح داده، شفاف سازی کنید و سپس به پشتیبانی از آن (مثلا با آوردن مثال) بپردازید.

۹- در چه صورتی ممتحن صحبت من را قطع می کند؟

  •  زمان پاسخگویی به آن سوال به اتمام رسیده باشد.
  • دوم، ممتحن از پاسخ شما راضی باشد و بخواهد سریع تر به سوال بعدی برود تا بخش دیگری از توانایی زبانی شما را تست کند.
  • سوم، زمانی که پاسخ شما به بی راهه کشیده شده و بی ربط است و Examiner می خواهد با پرسیدن سوال دیگری شما را به اصل موضوع نزدیک کند. پس اگر ایشان صحبت شما را قطع کرد، نگران نباشید و با خیال راحت به سوال بعدی پاسخ دهید.

در این مقاله به ۹ سوال متداول درباره آزمون اسپیکینگ آیلتس پرداختیم. امیدواریم که این مجموعه سوالات مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. چنانچه که تجربه شرکت در این آزمون را دارید نکات مهم و پراهمیت آن را در بخش کامنتها با ما درمیان بگذارید.

مقالات مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *