تقویت درک مطلب زبان

تقویت درک مطلب زبان انگلیسی

حتما برای شما نیز پیش آمده است که پس از خواندن متنی احساس کنید آنچه را که خوانده اید را فراموش کرده اید و چیزی به خاطر ندارید. استفاده از تکنیک های تقویت درک مطلب زبان انگلیسی به شما کمک می کند تا با سرعت بیشتری به مفهوم اصلی مطلبی که می خوانید پی ببرید و بتوانید به سوالاتی که در رابطفه با آن از شما پرسیده می شود پاسخ دهید. در ادامه این مقاله برخی از این تکنیک ها را با هم بررسی می کنیم تا به کمک آنها بتوانید سرعت پاسخگویی به سوالات reading  را تا حد مطلوبی بالا ببرید.

۶ روش کاربردی تقویت درک مطلب زبان انگلیسی

۱- حتما مداد یا خودکار در دست داشته باشید.

داشتن یک قلم برای نوشتن و دنبال کردن مطالبی که در هر سطر نوشته شده است فواید بسیار زیادی دارد.

۱- با این کار جملات متن را دنبال می کنیم و می توانیم با معنا کردن هر جمله و نشانه گذاشتن کلماتی که با توجه به مفهوم جمله نمی توانیم آنها را معنا کنیم، فرایند مرور مجدد مطالب را سرعت ببخشیم.

۲- در متون طولانی مانند ریدینگ آزمونهایی مانند آیلتس و تافل که زمان محدودی برای خواندن و پاسخگویی به سوالات در اختیار داریم، دنبال کردن مطالب کمک می کند تا خطوط و کلمات را گم نکنیم، تمرکز بیشتری داشته باشیم و زمان را از دست ندهیم.

۳- استفاده از خودکار یا مداد هنگام خواندن متون درک مطلب کمک می کند تا دور مطالب و نکات مهم خط بکشیم، یادداشت برداری کنیم، در صورت نیاز معنای جملات و کلمات را بالای آنها بنویسیم. این علامت گذاری ها کمک می کند تا سریعتر بتوانیم پاسخ سوالات را پیدا کنیم.

تقویت ریدینگ آیلتس

۲- هر پاراگراف را کامل بخوانید.

خواندن هر پاراگراف تا انتهای آن کمک می کند تا راحت تر با مفهوم آن ارتباط برقرار کنید. به این معنا که علاوه بر اینکه باید هر جمله را تا انتها دنبال می کنیم و معنای آن را درک کنیم. پس از پایان هر پاراگراف نیز باید مکث کنیم و مفهومی را که از کل پاراگراف برداشت کرده ایم را با خود مرور کنیم. این تکنیک کمک می کند تا با خیال راحت تری نسبت به دریافت مفهوم پاراگراف قبلی به سراغ پاراگراف بعد برویم و در انتهای مطلب نیز راحت تر مطالب هر پاراگراف را به خاطر بیاوریم.

۳- با تاکید بیشتر و با صدای بلندتر بخوانید.

یکی از تکنیک های بسیار کاربردی خواندن مطالب با تاکید بیشتر است. اگر که تمرین تقویت درک مطلب انجام می دهید می توانید در منزل متون را با صدای بلند بخوانید. اما اگر که در آزمون های زبان انگلیسی شرکت می کنید، در جلسات آزمون اجازه بلند خواندن مطالب را ندارید و تنها می توانید در ذهنتان کلمات را بلند تکرار کنید و هر بخشی از مطلب که اطلاعات جدیدی را در اختیارتان می گذارد را با تاکید بیشتری بخوانید و علامت گذاری کنید.

آزمون ریدینگ زبان انگلیسی

البته باید توجه داشته باشد که همیشه بلند خواندن مطالب تاثیر مثبت ندارد و حتی ممکن است باعث فراموش کردن مطالبی که خوانده اید شود. برای اینکه در چنین دردسری نیفتید، باید همواره ترکیبی از “بلند خواندن” و “آهسته خواندن” را با هم به کار ببرید. به این صورت که اگر با جمله‌ای نسبتا سخت رو به رو شدید که درک معنای آن برایتان دشوار بود، آن را به صدای بلند بخوانید. اگر در قسمتی از متن به فهرستی از موارد برمی‌خورید، آنها را در سکوت کامل و با دقت کافی بخوانید و با خودکارتان کنار هر کدام یک تیک بزنید. این روش در بالابردن سرعت درک مطلب و تقویت آن تاثیر بسیاری دارد.

۴- برداشت خود را به فرد دیگری توضیح دهید.

این روش در یادگیری بهتر و درک بهتر دروس و مسائل درسی از اهمیت زیادی برخوردار است. توضیح دادن متنی که خوانده اید و توضیح دادن آن به فرد دیگر و حت حوصیح دادن آن به خودتان در مقابل آینه باعث می شود تا مطالب برای شما مرور شود و سعی کنید تا مطالب را با توجه به برداشتی که داشتتید و به سبک روانتری توضیح دهید.

۵- نیازی به خواندن همه متن نیست.

یکی از ترفندهایی که در خواندن متنون ریدینگ آزمون های مطرح زبان انگلیسی از جمله آزمون آیلتس و تافل بسیار پیشنهاد می شود این است که پیش از خواندن متن ریدینگ، سوالات را بخوانید. خواندن سوالات کمک می کند تا بدانید به دنبال چه هستید، متن را به اصطلاح “اسکن” کنید و دنبال جواب سوالتان بگردید و بدانید که به هنگام خواندن متن باید به دنبال چه نکات و کلماتی باشید تا بتوانید به سوالات پاسخ دهید.

بیشتر بخوانید: تکنیک های خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی

۶- به حروف ربط دقت کنید.

تاکید بیشتر ما روی عباراتی مثل “Therefore”، “As a result” یا “To conclude” است. چرا که پس از این کلمات معمولا جمله‌ای می‌آید که نتیجه گیری کلی جمله قبلی یا حتی یک پاراگراف را نشان می‎‌دهد، پس حتما به جملات قبل و بعد از این کلمات توجه ویژه داشته باشید تا هم نتیجه گیری را درک کرده و دلایل را به خوبی بفهمید!

استفاده از تکنیک های کاربردی برای تقویت درک مظطلب به شما کمک می کند تا با بالابردن تمرکز خود بتوانید به تعداد پاسخ های بیشتری در مهارت خواندن زبان انگلیسی دست پیدا کنید و مدیریت صحیح زمان بتوانید در زمان تعیین شده برای بخش ریدینگ آزمون های زبان فرصت کافی برای پاسخگویی و حتی مرور پاسخ هایتان را داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *