تکنیک های بالا بردن سرعت ریدینگ

تکنیک های بالا بردن سرعت ریدینگ

تکنیک های بالا بردن سرعت ریدینگ پاسخی برای یکی از دغدغه هایی داوطلبان آزمون آیلتس به شمار می آید. داوطلبان همواره به دنبال روشی برای افزایش سرعت reading و پاسخ دادن به سوالات reading آزمون آیلتس هستند تا بتوانند به نتیجه بهتری دست یابند. در مقاله فوق روش هایی را معرفی می کنیم تا با بکارگیری انها بتوانید به مهارت درک مطلب خود کمک کنید و نمره خوبی از این آزمون کسب کنید

در ابتدا با سه مدل از تکنیک های خواندن متون انگلیسی و تاثیر آن ها در یافتن پاسخ انواع سوالات، آشنا می شویم و سپس به بررسی نکات مهم در این باره خواهیم پرداخت.

استراتژی های اصلی بخش Reading

سه استراتژی اصلی که در آزمون نیز کاربرد فراوانی دارند عبارتند از:

Skimming

Scanning

Reading for detail

هدف اصلی استفاده از استراتژی های مختلف در خواندن، صرفه جویی در زمان است. چرا که ما باید در مدت ۶۰ دقیقه به ۴۰ سئوال پاسخ دهیم. یعنی هر سئوال یک و نیم دقیقه به اضافه خواندن متن که جمعاً از حدود ۲۷۰۰ کلمه تشکیل شده اند. در طول دوره آماده سازی آزمون شما باید با خواندن هر روزه متون مختلف اولاً سرعت متوسط خواندن را بالا ببرید؛ سرعت مطلوب خواندن حدوداً ۲۵۰ کلمه در دقیقه است. آیا تاکنون سرعت خواندن خود را اندازه گرفته اید؟ یک متن فارسی و یک متن انگلیسی انتخاب کنید و به خود یک دقیقه زمان بدهید. پس از اتمام وقت تعداد کلمات خوانده شده را شمارش کنید. با چه سرعتی می خوانید؟ راه دوم این است که کل متن را تا انتها بخوانید و زمان خواندن را به دست آورید سپس تعداد کلمات متن را شمرده و سرعت متوسط خود را محاسبه کنید (براساس تعداد کلمات خوانده شده در دقیقه)

تکنیک های بالا بردن سرعت ریدینگ

هم زمان با بالا بردن سرعت خواندن بر روی سه استراتژی ذکر شده در بالا تمرین کنید. در ابتدا با این تکنیک ها بیگانه اید و احساس راحتی نمی کنید. دوست دارید متن را از ابتدا تا انتها به دقت بخوانید و به درک کامل از متن برسید ولی فراموش نکنید که در امتحان هدف اصلی پاسخ دادن به سئوالات در مدت زمان کوتاه است. با تمرین هر روزه با این سه استراتژی اصلی آشنا می شوید و به آنها عادت می کنید. اینک به شرح مختصر هر استراتژی می پردازیم و در درس های کتاب دائماً از شما خواسته می شود تا آنها را تمرین کنید.

چگونه به skimming  بپردازیم؟

Skimming درست مثل تماشای تبلیغ یک فیلم است. شما با دیدن تبلیغ یک فیلم می توانید به کلیات و موضوع فیلم پی ببرید هر چند از جزییات آن اطلاعی نداشته باشید. با استفاده از این تکنیک می توانید به کلیات موضوع یک متن پی برده و نیازی به پرداختن جزئیات آن ندارید. برای استفاده از این تکنیک مراحل زیر را انجام دهید:
۱. عنوان و اولین پاراگراف را بخوانید.
۲. همه عنوانهای اصلی و فرعی را بخوانید.
۳. اولین جمله از چند پاراگراف را بخوانید.
۴. به کلمات بولد (برجسته)، کج، نمودارها، لیست ها و تصاویر دقت کنید.
۵. چشمان خود را روی متن بلغزانید و روی کلماتیکه نمی دانید مکث کنید.
۶. سعی کنید مفهوم اصلی متن را بفهمید. برای این منظور ساده ترین کار پاسخ به این پنج کلمه است: چه کسی؟ چه چیزی؟ کجا؟ کِی؟ چرا؟
۷. بیش از ۷ دقیقه به skimming نپردازید.

توجه کنید که  Skim  کردن به این معنا نیست که متن را دقیق و با جزییات بخوانید . تنها فرصتی برای فهمیدن موضوع کلی متن می باشد . در نظر داشته باشید که حداکثر زمان برای skimming کل متن داده شده،۵ الی ۷ دقیقه می باشد .

۲ـ چگونه به Scanning بپردازیم؟

Scanning یعنی خواندن سریع برای پیدا کردن جزئیات. با استفاده از تکنیک skimming شما توانستید حدس بزنید که جواب مربوط به یک سئوال مثلاً در پاراگراف دوم است اما دقیقاً کجای پاراگراف؟ اینک باید به اسکن کردن پاراگراف یا بخشی از متن بپردازید. در این روش شما فقط به دنبال اطلاعات خاص می گردید و چشم های خود را به سرعت بر روی متن حرکت می دهید. فراموش نکنیم که کلمات موجود در سئوال همیشه در متن تکرار نمی شوند بلکه از کلمات دیگر هم معنی استفاده می شود، پس در این روش به دنبال جزئیات مورد نظر و گاهی کلمات کلیدی موجود در سئوال بگردید. این تکنیک بخصوص زمانی که سئوال از شما درباره جزئیات، نام افراد، مکان ها و … می پرسد، بسیار مفید است. همانند خواندن کلی، با این روش نیز نمی توانید به جواب دقیق و قطعی سئوالات برسید. پس فایده این روش چیست؟ صرفه جویی در زمان. روش اسکن به شما کمک می کند تا بتوانید مکان تقریبی هر سئوال را در حد جمله به دست آورید. در واقع روش اول محدوده خواندن را در سطح پاراگراف تعیین می کند و روش دوم به شما می گوید جواب باید در این یک یا دو جمله پاراگراف باشد.

تقویت مهارت مهم Skimming و Scanning

برای اینکه بتوانید در آزمون  IELTS  به خوبی عمل کنید. باید مهارت skimming  و scanning  را بخوبی تقویت کنید.
طور کلی ما سرعت خواندن را در آزمون reading افزایش می دهیم زمانی که به دنبال معنی کلی یک پاراگراف یا متن هستیم که به این کار اسکیمینگ می گویند (Skimming) یا زمانی که به دنبال یک کلمه یا عبارت خاص در متن می گردیم که به این کار اسکنینگ می گویند.(Scanning) استفاده از این استراتژی ها بسیار مهم می باشد، اما اگر ما در پاسخ گویی به تمام سوالات آزمون ریدینگ آیلتس با این شیوه پاسخ دهیم نمراتی را از دست می دهیم مخصوصا زمانی که باید برروی جزئیات مهم تمرکز بیشتری کنیم.

۳-خواندن جزئیات (Reading for detail)

در این استراتژی شما به خواندن دقیق جملات و کلمات آنها پرداخته و به معنی آنها می­اندیشید. استراتژی اول و دوم به شما کمک می کنند که برای پیدا کردن جواب سئوال ها کجای متن را به دقت بخوانید.

این سه استراتژی از هم جدا نبوده و به مراحل مختلف تقسیم نمی شوند، بلکه شما باید بتوانید در هر لحظه از یک تکنیک به تکنیک دیگر بروید و از آنها به شکل دائمی استفاده کنید. همان طور که ذکر شد در ابتدا آنها برای شما غریبه اند ولی مثل هر مهارت دیگری با تمرین،پس از مدتی به شکل خودکار از آنها استفاده خواهید کرد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *