انگیزه نامه انگلیسی

همه چیز درباره نوشتن انگیزه نامه

انگیزه نامه که در زبان انگلیسی به آن SOP  گفته می شود، به نوعی تعیین کننده پذیرش شما در دانشگاه مورد نظرتان است. محتواین این متن باید شامل دلایل و انگیزه ای باشد که باعث شده است تا شما در دانشگاه مورد نظرتان به ادامه تحصیل بپردازید. انگیزه نامه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چراکه به هیئت تصمیم گیرنده کمک می‌کند تا نسبت به وضعیت فعلی شما، عوامل تاثیر‌گذار بر حرفه شما و همچنین علایق و برنامه‌های آتی شما درک بهتری پبدا کنند.
داشتن یک انگیزه‌نامه خوب می‌تواند مرزی بین شکست و موفقیت در پذیرش تحصیلی شما محسوب شود. به این صورت که کلیه سوابق و مدارک شما تنها گذشته شما را نشان می‌دهد اما تنها یک انگیزه‌نامه خوب آینده شما را برای کمیته مشخص می‌سازد. در متن انگیزه نامه باید جزئیات بیشتری را درباره موفقیت ها و شکست هایتان ارائه کنید و مسیر پیش روی خود را برای هیئت تصمیم گیرنده برای پذیرشتان توصیح دهید.
یکی از اشتباهات رایجی که دانشجویان پیش از اعزام به دانشگاه های خارج از کشور مرتکب می شوند این است که تمام مدت به دنبال تهیه مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی هستند و با شرکت در کلاس های تدریس خصوصی آیلتس، تافل، PTE ، GRE و … نیز نمرات بسیار خوبی در این آزمون ها کسب می کنند تا در دانشگاه های مطرح پذیرش شوند اما همه این کارها باعث می شود تا زمان کافی برای نوشتن انگیزه نامه نداشته باشند.

در اختیار نداشتن زمان کافی برای نوشتن انگیزه نامه باعث می شود تا با نوشتن یک متن ساده و معمولی شانس پذیرش خود را تا حد زیادی پایین بیاورید! یک انگیزه نامه خوب به طور قطع شانس اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان را افزایش ببخشد و حتی باعث پوشش نقاط ضعف شما مانند نمره های نه چندان خوب می شود در حالیکه یک انگیزه نامه بد می تواند یک رزومه خوب را بی تاثیر کند.

در صورتی که چند نمونه انگیزه نامه را مطالعه کنید متوجه می شوید که چگونه می توانید با تمرکز روی نقاط قوت و با رعایت باید ها و نباید ها ثابت کنید که شایستگی تحصیل در دانشگاه مورد نظر را دارید. 

چطور انگیزه نامه بنویسیم؟

متن انگیزه نامه باید ۵۰۰ کلمه و یک طرف برگه ی A4 را شامل شود. اظهارنامه ی شما باید متناسب با قتوانینی که دانشگاه تعیین می کند نوشته شود و با دوره و دانشگاهی که اپلای می کنید تطبیق داده شده و کاملا دقیق و مشخص باشد. این متن باید شامل سه ببخش مقدمه، توضیحات اصلی و نتیجه گیری باشد. شما برای یک نگارش خود باید حرفه و اهداف تحقیقاتی، تحصیلات فعلی و مجموعه مهارت های خود را خلاصه کنید و علاقه ی خود به دوره، دانشگاه و دپارتمان را توضیح دهید.

اصول نوشتن انگیزه نامه

در نوشتن انگیزه نامه از چه لحنی استفاده کنیم؟

انتخاب لحن مناسب در نوشتن انگیزه نامه از اهمیت زیادی برخوردار است. در کشورهای متفاوت و موسسات آموزش عالی مختلف، انتظاری که از میزان خودمانی بودن بیانیه ی شخصی می رود، متفاوت است. پس بهتر است از لحن منفی یا لحنی بسیار خودمانی و غیررسمی اجتناب کنیم.

در یک موسسه ی آموزش عالی اعضای کمیته پذیرش انتظار دارند که شما شبیه یک فرد فرهیخته ی تحصیلکرده به نظر برسید. ریسک نکنید و در متن بیانیه ی خود شوخی نکنید، زیرا مامور پذیرش ممکن است شوخ طبعی شما را درک نکند. از گفتن داستان های شخصی اجتناب کنید و از نقل قول های مشهور آبکی بپرهیزید.

بخش های مختلف یک انگیزه نامه

مقدمه انگیزه نامه: از آنجایی که انگیزه نامه شما در کنار صدها انگیزه نامه دیگر قرار خواهد گرفت، باید بگونه آن را جذاب آغاز کنید تا نسبت به انگیزه نامه های دیگر گیرایی بیشتری داشته باشد. جذابیت شروع این متن نباید به گونه ای باشد که اصول و قوانین را زیر پا بگذارید و مطالب غیر مرتبط با موضع انگیزه‌نامه را ارائه کنید.

در این بخش باید میزان اشتیاق خود را برای تحصیل دانشگاه مربوطه نشان دهسد. برای این کار می توانید مطلب خود را با استفاده از ضرب المثل‌ و یا سخنان الهام بخش پربارتر نمایید. از آنجایی که در ایندای متن باید از اشتیاق و علاقه خود صحبت کنید، می توانید از انگیزه‌های خود در کودکی و شور و علاقه محسوس خود به دانشگاه نیز صحبت کنید.

سابقه‌ تحصیل: در بخش دوم انگیزه نامه باید در مورد سوابق تحصیلی خود صحبت کنید و نظر کمیته تصمیم گیری را نسبت جلب کنید و نشان دهید که به مدارک، نمرات و سوابق تحصیلیتان دانشجوی موفقی خواهید بود. در صورتی که در آزمون‌های مطرح نمره خوبی کسب کرده‌ باشید و یا جزو ۵ دانشجوی برتر دانشگاه هستید حتما در انگیزه نامه قید کنید و اگر نمره‌های ضعیفی در کارنامه دارید، دلیل خود را برای کارکرد ضعیفتان در آن مقطع را ارائه دهید. همچنین اگر که قصد ادامه تحصیل در رشته متفاوتی از رشته سابق خود را دارید، از تاثیرات مثبت آموزشی آن بر روی رشته انتخابی صحبت کنید.انگیزه نامه نوشتن
دلایل انتخاب مقصد تحصیلی: دلیل انتخاب رشته، دانشگاه و کشور مقصد را بیان کنید. برای این کار شما باید اطلاعات زیادی راجع به رشته مورد نظر خصوصا درهمان دانشگاه بدست بیاورید. بهتر است برای هر دانشگاه SOP جداگانه نوشته شود و این قسمت باید با توجه دقیق به شرایط و امکانات دانشگاه موردنظر نوشته شود. با تملقات زیادی خواننده را خسته نکنید.
تجربیات مرتبط: پس از توضیح پیرامون سوابق تحصیلی خود حال نوبت به توضیح پیرامون تجربیات مرتبط با رشته می‌رسد. تمامی تجربیات مرتبط خود را نام ببرید، از پروژه‌هایتان در کارشناسی سخن بگویید، از کارآموزی، تجربه کار صنعتی، کارگاهی، نشریه‌ها و دیگر فعالیت های داوطلبانه که برای ارتقای سطح علمی خود در این زمینه انجام داده اید، بنویسید. چیزی را به رخ نکشید بلکه تجربیات خود را تحلیل کرده و مطالب مفیدی که از آن یاد گرفته‌اید را مطرح کنید. روش تحلیل تجربیات از خود تجربیات پر اهمیت‌تر است.
اهداف‌: بیان هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدتی که دارید بسیار روی انتخاب شما تاثیر گذار خواهد بود. میزان جدیت و تلاش شما برای اهدافی که دارید باعث می شود تا نسبت به اینکه دانشجوی موفقی خواهید بود اطمینان ایجاد کنید. به همین جهت در همین حال آینده شغلی خود را نیز با توجه به اهداف شخصی و رشته مورد پذیرشتان به بهترین شکل توصیف کنید.
نتیجه گیری و تشکر: به عنوان نتیجه‌گیری در چند خط درباره مناسب بودن خود برای تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر و تناسب موقعیت تحصیلی با شخصیت خود توضیح دهید. سپس در پایان از اعضای کمیته برای صرف وقت جهت بررسی انگیزه‌ نامه خود تشکر نمایید.
انگیزه نامه

چند نکته مهم درباره انگیزه نامه

۱- برخلاف تصوری که ممکن است وجود داشته باشد، در نوشتن انگیزه نامه نیازی به وارد کردن اطلاعات شخصی خود مانند نام و یا اطلاعات تماس خود ندارید. تمامی این اطلاعات در رزومه شما موجود است و قطعا به همراه انگیزه نامه در اختیار هیئت تصمیم گیرنده قرار می گیرد.

۲- متن را به صورت رسمی و محترمانه بنویسید و از نوشتن به صورت ادبی و متکلف خودداری کنید!

۳- از موسسه و یا شرکتی که در آینده قصد دارید در آنجا مشغول به کار شوید نام نبرید و فقط به تحصیل و آینده شغلی به صورت کلی اشاره کنید.

۴- شرایطی دانشگاه و پذیرش در محل مورد نظر را در نوشتن انگیزه‌نامه مد نظر قرار دهید.

۵- بیش از اشاره کردن به مدارک تحصیلی و موفقیت هایی که تا به حال کسب کرده اید به آینده بپردازید. چراکه گذشته شما در رزومه شما مشخص است.

۶- هر چند که استفاده از مشورت اساتید زبان انگلیسی و خانواده می تواند در نوشتن انگیزه‌نامه موثر باشد، اما همیشه طرح نهایی را با سلیقه خود دو و یا سه بار بازبینی و ویرایش نمایید.

۷- هر گونه اشتباه در املا، گرامر و نقطه گذاری را جدی بگیرید می‌تواند به عنوان ضعف شما در زبان انگلیسی تلقی شود.

۸- افعال خود را به صورت معلوم به کار ببرید و نه مجهول. این شمایید که قرار است آینده خود را بسازید پس نیازی به استفاده از افعال مجهول نیست.

۹- در پایان با بازبینی مجدد سعی کنید یکپارچگی متن را حفظ کنید. مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه‌گیری باید در یک راستا و مرتبط با هم باشد.

 

نکته پایانی: اظهارنامه ی شخصی شما باید کاملا بی نقص اشد مخصوصا در سطح دکترا یا اگر قصد اپلای برای یک بورسیه را داشته باشید. از دوستان، خانواده و اساتید خود بخواهید هر چقدر که مورد نیاز است آن را برای شما اصلاح کنند و مراقب کاما و اشتباهات نگارشی و دستوری نادرست نوشته باشند. همچنین بهتر است برای چند روز بیانیه خود را کنار بگذارید و برای اصلاح نهایی بعد از چند روز مجددا نگاهی به آن بیاندازید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *