نمره دهی آزمون pte

نمره آزمون PTE

همانطور که می دانید علاوه بر دو آزمون آیلتس و تافل، آزمون PTE نیز از آزمون های مطرح در سطوح پیشرفته زبان انگلیسی است که هر ساله متقاضیان زیادی در آن شرکت می کنند تا برای انجام امور مهاجرتی به کشور استرالیا و کشورهای اروپایی از این آزمون استفاده کنند. برخلاف تافل و آیلتس که به دو صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می شوند، آزمون PTE فقط با استفاده کامپیوتر و در مراکز رسمی پیرسون برگزار می گردد. حفث به دو صورت جنرال و آکادمیک برگزار می شود و نوع سوالات و نمره بندی هر یک از آنها متفاوت است. در ادامه این آزمون قصد داریم تا به نمره آزمون PTE آکادمیک بپردازیم در هر یک از مهارت ها و نحوه نمره دهی آن بپردازیم. چنانچه که قصد شرکت در این آزمون را دارید با ما همراه باشید.
پس از شرکت در آزمون آکادمیک پی تی ایPTE، سه نوع نمره را در کارنامه خود مشاهده می کنید:

۱٫ نمره ی کلی یا overall score

۲٫ نمرات مهارت های ارتباطی (مهارت های اصلی) یا communicative skills score

۳٫ نمرات مهارت های فرعی یا enabling scores

در ادامه به تفصیل  شرح هر یک از این نمرات می پردازیم.

نمره کلی یا overall score

نمره ی کلی آزمون آکادمیک بر اساس نمره ای که از ۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی یعنی (listening, reading, writing, speaking) کسب می کنید محاسبه می شود. شما به عنوان داوطلب این آزمون باید بین ۷۰ تا ۹۱ آیتم امتحانی را که شامل ۲۰ نوع سوال مختلف می شوند، را پاسخ دهید. برای هر آیتم و هر بخش، نمره ی داده شده به طور مستقیم بر نمره ی کلی تان تاثیر گذار می گذارد. نمره‌ی کلّی آزمون PTE بین ۱۰ تا ۹۰ خواهد بود و ۹۰ بالاترین است. وقتی نمره‌ی بخش‌ها داده شد، نمره‌ی کلی داوطلب محاسبه می شود. ارزیابی عملکرد داوطلبان آزمون PTE یک فرآیند طولانی و پیچیده است؛ به همین جهت برای محاسبه نمرات از یک سیستم امتیازدهی کامپیوتری استفاده می‌ شود تا از هرگونه مداخله‌ی انسانی یا نمره‌دهی جانب گیرانه و غلط که نتیجه اصلی امتحان را باطل کند جلوگیری شود.

نمره مهارت های ارتباطی (چهار مهارت اصلی) یا communicative skills score

مهارت های ارتباطی که شامل ۴ مهارت اصلی می شوند، توسط آیتم هایی از آزمون پی تی ای  PTE و بطور کاملا هوشمندانه، به همراه یکدیگر سنجیده می شوند و همزمان با مهارت های اصلی، مهارت های زیرشاخه ای (که در ادامه با این مهارت ها آشنا خواهیم شد) را نیز بررسی می شود. برای مثال، از بخش هایی از آزمون پی تی ایPTE که به طور ترکیبی سنجیده می شوند می توان از اولین بخش امتحان که read aloud است، نام برد. در این بخش، دو مهارت زبانی شما که  speaking و reading هستند به طور همزمان نمره دهی می شوند. در حالیکه آزمون های تافل(TOEFL)  و آیلتس(IELTS)  هر یک از این مهارت ها را به طور جدا از هم ارزشیابی می کند.
پس نتیجه می گیریم نمره ی هر بخش در آزمون پی تی ای  PTE، میانگین نمره ی مهارت هایی است که در آن بخش از آزمون سنجیده شده است. بازه ی نمره دهی برای هر مهارت از ۱۰ نمره (کمترین) تا ۹۰ نمره (بیشترین) است.

شرکت در کلاس های آمادگی آزمون pte و بهره مندی از تجربیات اساتید مطرح زبان انگلیسی به شما کمک می کند تا با تسلط بهتری نسبت به نوع پاسخگویی به سوالات برسید و بتوانید به نتیجه دلخواهتان دست پیدا کنید.

نمرات مهارت های فرعی enabling skills

مهارت های فرعی آزمون پی تی ای  PTE برای نمره دهی به ریز عملکرد بخش های speaking و writing تعبیه شده اند. از این مهارت ها می توان: گرامر، روان صحبت کردن، تلفظ، دیکته صحیح کلمات، واژگان و محتوای متن را نام برد. نمرات مهارت های فرعی بر اساس عملکرد شخصی تنها در این زیر مجموعه های نامبرده شده سنجیده می شوند و این نمرات نیز مانند سایر مهارت های PTE، از ۹۰ نمره است.

نمرات مهارت های فردی طبق دسته بندی زیر نمره دهی می شوند:

  • گرامر: استفاده صحیح از زبان با دقت و حفظ شکل و جایگاه کلمه و ترتیب کلمات در جمله.
  • روان صحبت کردن: نرم و بدون سختی و مکث و طبیعی صحبت کنید تا امتیاز این بخش را بگیرید.
  • تلفظ: تولید استاندارد آواها به طوری که قابل تشخیص و برای عموم ملیت ها قابل درک و فهم باشند.
  • دیکته صحیح کلمات: کلمات را به شکل قوانین زبانی و صحیح بنویسید تا یک ۹۰ هم از این قسمت دریافت کنید.
  • واژگان: انتخاب مناسب کلمات به فراخور معنی موردنظر.
  • محتوای متن: نوشتن طبق استانداردهای صحیح و با ساختار مناسب، به نحوی که متن دارای انسجام داخلی، پیشرفت منطقی و استفاده از منابع زبانشناسی برای روشن کردن دقیق مفهوم و منظور باشد.

برای محاسبه نمرات مربوط به مهارت های فرعی فقط به سوالاتی که جواب مرتبط دارند نمره تعلق می گیرد. اگر برای پاسخی که به سوالات می دهید با موضوع سوال متفاوت باشد، هیچ یک از نمرات enabling skills و overall score را نخواهید گرفت.

در ارتباط با فرم پاسخ های آزمون پی تی ای PTE هم باید این نکته را درنظر گرفت که اگر بخشی از آزمون پی تی ای  PTE از شما یک خلاصه ی یک جمله ای را خواستند و پاسخ شما متشکل از صرفا گروهی از کلمات بود، هیچ نمره ای برای این پاسخ شما تعلق نمی گیرد.

امیدواریم که این مقاله نیز مورد توجه شما قرار بگیرد و آشنایی لازم را نسبت به آزمون PTE و نمره دهی این آزمون پیدا کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *