اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی

اشتباهات رایج زبان آموزان در یادگیری زبان انگلیسی

بسیاری از زبان آموزانی که برای تعیین سطح به ما مراجعه می کنند و قصد شرکت در کلاس های مکالمه یا آمادگی آزمون ها را دارند، نسبت به اینکه آیا می توانند به خوبی مطالب را یاد بگیرند و بخاطر بسپارند یا نه نگران هستند؛ این نگرانی از آنجایی نشآت میگیرد که در سالهای گذشته نیز در کلاس های آموزش زبان شرکت کرده اند اما در میانه راه دچار خستگی شده و آموزش را رها کرده اند. پس از بررسی مسیر آموزشی که این دسته از دوستان در گذشته طی کرده اند متوجه میشویم که یکسری از عادات و اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی در میان آنها مشترک است و باعث شده تا پیشرفتی را در این مسیر شاهد نباشند و از ادامه آن مایوس شوند.

به همین علت ۵ اشتباه رایج را مورد بررسی قرار می دهیم تا اگر که چنین عاداتی جلوی پیشرفت شما در یادگیری زبان انگلیسی را گرفته است، آنها را به خوبی بشناسید و برطرف کنید.

۱- حفظ کردن تعداد زیادی از لغات

بسیاری از افرادی که به تازگی شروع به یادگیری زبان می کنند و اکثرا هم تصمیم به یادگیری بصورت خودخوان و بدون مشورت با اساتید را دارند، بر این باورند که باید حجم زیادی از لغات را به خاطر بسپارند. به همین دلیل کتابهای لغت را تهیه می کنند. بودجه بندی انجام می دهند و هر روز تعدادی از کلمات را با معنی و تلفظ حفظ می کنند. طبیعی است که یادگیری لغات انگلیسی به تنهایی و بدون اینکه کاربرد آنها را در جملات مختلف دیده باشند، پس از مدت زمان کوتاهی لغات را فراموش می کنند و به مرور زمان چنین روندی خسته کننده خواهد شد.

راه حل:

یادگیری لغات روش و اصول خاص خود را دارد. استفاده از تکنیک هایی مانند استفاده از جعبه لایتنر به شما کمک می کند تا با مرور لغات در فواصل زمانی مشخص بتوانید لغات، اصطلاحات و جملات جدیدی را یادبگیری و به حافظه بلند مدت خود بسپارید. علاوه بر این روش های زیر بهترین شرایط را برایتان فراهم می آورند تا فرض کنید که در جمع افراد انگلیسی زبان قرار گرفته اید و به طبع خیلی راحت تر به با کلمات و اصطلاحات رایج آشنا می شوید و آنها را در مکالماتتان به درستی به کار می برید.

۲- مکث کردن بیش از حد در جملات

حتما شما هم دیده اید یا برایتان پیش آمده است که هنگام صحبت کردن به انگلیسی، ذهنتان مدام مشول ترجمه کردن عبارات فارسی به انگلیسی و پیدا کردن کلمات انگلیسی برای بیان منظورتان باشد. در چنین شرایطی معمولا بجای مکث کردن مدام برای پر کردن فضای کلمات از صوت هایی مثل اووم، هوووم و .. استفاده کنید. در صورتی که همین مورد باعث می شود شما از دید مخاطبان فرد بی اعتماد به نفس به نظر برسید و حتی نسبت به مطلبی که بیان می کنید دچار تردید شوند.

راه حل:

علت اصلی چنین اتفاقی این است که شما به اصطلاح “فارسی فکر می کنید” یعنی عادت دارید که مطلبی که شنیده اید را به فارسی ترجمه کنید تا به خوبی آن را درک کنید، سپس پاسخ را به فارسی تبدیل کنید و بعد از ترجمه آن را بیان کنید. مطلب مهمی که در این خصوص باید بدانید این است که وقتی شروع به یادگیری انگلیسی میکنید، باید انگلیسی فکر کردن را نیز یاد بگیرید و با این تکنیک این زمان را به کمتر از نصف آن کاهش بدهید!

روش دیگر این است که در صورت نیاز به صورت مخاطبتون نگاه کنید و مکث کنید. و یا حتی از مخاطب سوال بپرسید و با این کار برای آناده کردن جمله خود زمان بخرید. مثلا بپرسید “?What do you think” نظر شما چیه؟ به مرور زمان خواهید دید که دیگر استرس و نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

۳- عذرخواهی بیش از صحبت کردن!

این مورد نیز همانند مورد قبل در ابتدای راه یادگیری به علت هول شدن، استرس و نگرانی از استفاده اشتباه از کلمات و بکاربردن گرامر اشتباه و گاها خجالت کشیدن در مقابل استاد و همکلاسی ها یسیار رایج است. تکرار مداوم این موقعیت باعث میشود که افراد خیلی روی شما حساب نکنند و اثرگذاری سخن شما روی آنها کم شود.  (It makes people think less of you)

راه حل:

به اینکه دیگران در مورد شما چه فکری می کنن فکر نکنید. چون شما در حال یادگیری هستید و چنین شرایطی همیشگی نخواهد بود و به زودی پیشرفت خواهید کرد. از اشتباه کردن نترسید و به راحتی در مورد موضوع مورد نظر صحبت کنید و نظر دهید. برای اینکه اشتباهاتتان را به حداقل برسانید، تمریناتتان را بیشتر کنید. رو به آیینه بایستید و تمرین کنید، با دوستان صمیمی به انگلیسی صحبت کنید، صدای خود را ضبط کنید و ..

بیشتر بخوانید: آموزش کامل روش های یادگیری زبان انگلیسی در منزل

۴- تماشای فیلمها با زیرنویس

زمانی که یادگیری یک زبان را شروع می کنیم، با خیلی از عبارات و اصطلاحاتی که افراد استفاده می کنند آشنا نیستیم. همین علت باعث می شود که فیلم ها را با زیرنویس ببینیم، آهنگ ها را با ترجمه دنبال کنیم و …

در خصوص تماشای فیلم برای یادگیری زبان باید بدانید که اگر هر بار آن را با زیرنویس ببینید، ذهن شما در مقابل یادگیری زبان جدید مقاومت بیشتری را از خود نشان می دهد و همین تنبلی باعث می شود تا از هدف اصلیتان دور شوید، مدام به فارسی فکر کنید و نتوانید اصطلاحات پرکاربردی که شخصیتهای فیلم استفاده می کنند را یاد بگیرد و در مکالماتان استفاده کنید.

راه حل:

مقاله یادگیری زبان انگلیسی با فیلم را مطالعه کنید.

۵- انتقاد بجای تشویق!

توجه داشته باشید که یکی از عوامل از دارنده شما از پیشرفت و یادگیری این است که مدام خودتان را بابت اشتباهاتی که دارید سرزنش کنید. هر گونه مقایسه منفی که با دیگر زبان آموزان می تواند موجب پسرفت شما شود و یادگیری را برایتان سخت تر کند. به یاد داشته باشید که یادگیری زبان انگلیسی همانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین و تکرار دارد.

راه حل:

برای اینکه از افکار منفی دور شوید، پیشرفت ها و اهدافی که به آنها دست پیدا کرده اید را بنویسید و مستند سازی کنید و ببینید چقدر رشد کردید. همپنین نوشتن هدف هایی که برای آینده دارید می تواند یک محرک قوی برای تلاش هر چه بیشتر شما باشد.

در این مقاله سعی کردیم تا اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی را که مانع پیشرفت زبان آموزان در یادگیری شود را ببرسی کنیم و برای آنها راه حل ها کاربردی و موثر ارائه کنیم. با به اشتراک گذاشتن این مقاله با دوستانتان آنها را نیز به پیشرفت و یادگیری زبان انگلیسی تشویق کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *