افزایش تمرکز در یادگیری زبان

افزایش تمرکز در یادگیری زبان انگلیسی

یکی از دغدغه هایی که زبان آموزان با ما در میان می گذارند این است که با وجود برنامه ریزی دقیق و منسجم، استفاده از منابع و متون امتحانی و صرف انرژی جهت کسب آمادگی شرکت در آزمون های بین المللی نظیر آزمون آیلتس و تافل این است که به نتیجه ای که می خواهند نمی رسند. در این موارد پس از بررسی مسیری که زبان آموز طی کرده و مرور برنامه های آموزشی بسیار دیده شده که پرش فکری و نداشتن تمرکز کافی روی مطالعه علت اصلی بسیاری از این نارضایتی هاست. به همین جهت در این مقاله قصد داریم تا راهکارهایی را جهت افزایش تمرکز در یادگیری زبان انگلیسی به شما ارائه کنیم تا بتوانید با بالا بردن کیفیت مطالعه تان، بهترین نتیجه را کسب کنید.

دلایل عدم تمرکز در یادگیری زبان

پیش از بررسی راهکارهای افزایش تمرکز، به دلایلی که می توانند موجب حواس پرتی و عدم تمرکز می شود می پردازیم تا هر آنچه را که می تواند باعث ایجاد چنین اختلالاتی در روند یادگیری شود را شناسایی کرده و با آنها مقابله کنیم. زیرا برای یادگیری زبان انگلیسی که به نوعی زبان دوم تلقی می‌شود به تمرکز بالایی نیاز داریم و بدون تمرکز، یادگیری زبان انگلیسی عملاً امکان‌پذیر نیست.

 

۱- استرس آزمون و نمره آن

همه ما در دوره های مختلف تحصیلی و پیش از شرکت در هر آزمونی استرس و نگرانی روز آزمون، عملکردی که در آزمون خواهیم داشت و نتیجه ای که میگیریم را داریم. این استرس تا جایی که باعث ایجاد شور و اشتیاق بیشتر برای یادگیری و بالا رفتن انرژی برای صرف دقت و تمرکز بیشتر شود بسیار موثر و مفید است. اما اگر که این نگرانی و استرس از حد نرمال خود فراتر برود موجب اختلال در یادگیری می شود. درگیر بودن ذهنمان با موضوعاتی همچون مهاجرت و مدرک در هنگام یادگیری زبان انگلیسی، تمرکز ما را برای یادگیری تا حد زیادی پایین می‌آورد.

۲- محیط، زمان و روش مطالعاتی

بخش زیادی از عدم تمرکز برمی‌گردد به شرایط مطالعاتی ما وابسته است. بدیهی است که درس خواندن در محیط های پر سر و صدای منزل و در مکان های پر جمعیت، موقع خواب یا هنگامی که باید به کارهای دیگر خود برسید، فایده چندانی ندارد و افکارمان را مغشوش تر می کند. هر چه محیط آرام و مطالعاتی تر باشد میزان تمرکز و یادگیری ما نیز بیشتر خواهد بود.

محیط، زمان و روش مطالعاتی

۳- عدم رشد قشر یادگیری مغز و تازگی کارکرد آن

مغز انسان مانند ماهیچه‎‌ای است که می‌تواند با تمرین و ورزش تقویت شود. با یادگیری هر موضوع تازه ای در واقع یک بخش از مغز را به حرکت و ورزش وامی‌داریم.در واقع مغز ما همانند یک باشگاه بدنسازی عمل می کند. هر چقدر که بتوانید از مغز خود کار بکشیم مغزمان قوی‌تر شده و راحت‌تر می‌تواند روی موضوعات تمرکز کند.

افزایش تمرکز برای یادگیری زبان انگلیسی

حال پس از بررسی سه عامل موثر در ایجاد پرش فکری هنگام مطالعه و یادگیری زبان به روش هایی می پردازیم که کمک می کند تا با داشتن تمرکز کافی برنامه مطالعاتی خود را پیش ببریم و مطالب را به خوبی به خاطر بسپاریم. توجه داشته باشید که این راهکارها نیاز به تمرین و مداومت دارند و تنها با یکبار امتحان کردن هر کدام از آنها نمی توانید با نتیجه بسیار متفاوتی رو به رو شوید.

۱- کنار گذاشتن تلفن همراه

به جرات می توان گفت یکی از مهمترین عواملی که در سالهای اخیر باعث عدم تمرکز افراد می شود، فراگیری استفاده از تلفن های همراه هوشمند و افزایش جذابیت آن برای عموم افراد است. وابستگی بیش از حد به شبکه های اجتماعی نظیر ایستاگرام و تلگرام باعث شده تا نتوانیم در زمانی که برای مطالعه زبان مشخص می کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. به همین خاطر توصیه می کنیم تا در ساعاتی که تصمیم به مطالعه دارید نلفن همراهتان کنار بگذارید و یا آن را را خاموش کنید.

 

۲- موسیقی ملایم و بیکلام

یکی از بهترین راه‌های افزایش تمرکز گوش دادن به موزیک های های ملایم است. موسیقی کلاسیک مانند یک جریان آب زلال است و می‌تواند توانایی شناختی و تمرکزیی مان را تقویت کند. هر چقدر که بیشتر سعی کنیم که خود را به موسیقی علاقه مند کنیم و از نت‌های اصیل موسیقی کلاسیک بهره مند شویم، برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی می‌توانیم مغز خود را با حل مسئله‌های مختلف تمرین دهیم. در چنین شرایطی است که می‌توانیم پازل‌های درونی خود را حل کرده و تسلط کافی و کاملی روی مغز خود داشته باشیم.

گوش دادن به موسیقی حین یادگیری

۳- به خاطر نیاوردن خاطرات

حتما برای شما نیز بسیار پیش آمده که هنگام مطالعه به یاد خاطره ای بیفتید و برای دقایقی در خاطرات غرق شوید. برای بالا بردن تمرکز در یادگیری باید جلوی چنین عواملی را بگیریم و اجازه ندهیم که باعث حواس پرتی ما شوند. برای این کار می‌توانید قدرت تمرکز خود را از طریق انرژی طبیعت به خود منتقل کرده و برنامه‌ی منظم روزانه جهت برخورداری از فضای سبز را همواره داشته باشیم. در چنین شرایطی می‌توانیم بهترین ساعت برای یادگیری زبان انگلیسی را نیز پیدا کرده و بعد از یک تفریح کوتاه مدت مناسب در طبیعت، تمرکز خود را در کلاس درس به بالاترین حد ممکن برسانیم.

 

۴- کنترل ذهن و افکار

یک ذهن مشوش هرگز نمی‌تواند روی موضوعات مهم علی الخصوص یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم تمرکز کند و بدین ترتیب هدر رفت زیادی را در زمینه وقت خواهیم داشت. به همین جهت باید خودمان را در شرایط آرامش قرار داده و همواره در طول روز از طبیعت استفاده کنیم. موسیقی را وارد زندگی خود کرده و بهترین ترک‌های موجود کلاسیک را انتخاب کنیم.

 

۵- استفاده از مدیتیشن

مدیتیشن در یادگیری زبان انگلیسی بسیار موثر است. می توانیم با بستن چشمان خود برای یک مدت زمان مشخص، یک مدیتیشن ساده و آرامش‌بخش را تجربه کنیم. کافی است که با چشمان بسته خود را روی حس‌های خوب سوار کرده و اجازه بدهیم که ذهن‌تان در یک خط صاف و مستقیم حرکت کند. فکر کردن به خوردن میوه موردعلاقه می‌تواند در چنین شرایطی بسیار مناسب باشد. با این کار می‌توانیم تمرکز لازم برای چند دقیقه را پیدا کرده و یادگیری زبان خود را نیز تقویت کنیم.

تمرین مدیتیشن برای افزایش تمرکز

با مدیتیشن، اطلاعات بیشتری در حین آموزش زبان به شما منتقل شده و شما می‌توانید حضور بیشتری به‌صورت متمرکز در محیط آموزشی داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که افرادی که از ذهن پرمشغله‌ای برخوردار هستند، می‌توانند با مدیتیشن به رشد روانی ذهن خود کمک کرده و افکار گذشته و آینده خودشان را در کنار آرزوها و ترسی که دارند، در حین آموزش کنار بگذارند. با ایجاد چنین شرایط ذهنی، می‌توانید با تمرکز حوس جمع از مزیت‌های یک حافظه قوی استفاده کرده و مهارت‌های یادگیری زبان انگلیسی خود را تا حد قابل توجهی گسترش دهید.

بالا بردن تمرکز برای یادگیری زبان انگلیسی آن چیزی است که همی ما به دنبال آن هستیم.چرا که یادگیری در کمترین زمان تنها با تمرکز بالا امکان پذیر است، تا کنون روش‌های زیادی برای تمرکز بیان شده است که ما در این مقالهه مورد از موثر ترین روش ها را بررسی کردیم. اما باید بدانیم که عواملی نظیر مشکلات موقعیت، مشکلات ناشی از ضعف در شناخت زبان انگلیسی و … همگی راهی در درک عوامل به هم زنندهٔ تمرکز در مطالعهٔ زبان انگلیسی هستند. و نباید از مدیریت صحیح چنین عواملی غافل شویم.

امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع شود و بتوانید به واسطه راهکارهایی که بررسی کردیم تمرکز خود را بالا ببرید و به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *