برنامه ریزی برای یادگیری زبان انگلیسی

برنامه ریزی برای یادگیری زبان انگلیسی

حتما شما هم به خوبی میدانید که آموختن یک زبان جدید تمرین و تکرار منظم و داشتن زمان بندی مناسب جهت تقویت مهارتهای جدید را می طلبد. برنامه ریزی برای یادگیری زبان انگلیسی یکی از مباحث بسیار مهمی است که به شما کمک می کند تا بتوانید مسیر رسیدن به هدف اصلی خود را به درستی طی کنید و در طول میسیر یادگیری میزان پیشرفت خود را ببینید و برای نقاط ضعف و ایراداتی که دارید تصمیم گیری کنید. به همین جهت قصد داریم تا نکات مهمی را در این زمینه به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

۱- هدف خود را مشخص کنید!

مشخص کردن هدفتان از یادگیری زبان انگلیسی به شما کمک می کند تا نسبت به اولویت بندی هایتان در برنامه ریزی تصمیم گیری بهتری انجام دهید. برای مثال بسیاری از زبان آموزانی که در کلاس های گروهی و یا خصوصی زبان شرکت می کنند قصد شرکت در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی نظیر آزمون آیلتس، تافل، PTE و دولینگو را دارند تا بتوانند به کمک نمره ای که در این آزمون کسب می کنند نسبت به دریافت ویزا برای مهاجرت یا تحصیل، ارتقاء شغلی و یا تدریس زبان انگلیسی اقدام کنند. برخی دیگر نیز تنها به سبب علاقه زیادی که به تماشای فیلم و گوش دادن به موزیک های خارجی دارند به قصد تقویت مکالمه انگلیسی در کلاس ها شرکت می کنند و یا یادگیری زبان انگلیسی در منزل را ترجیح می دهند.

هدف از یادگیری زبان انگلیسی

۲- تعیین سطح شوید!

پس از اینکه هدف خود را از یادگیری زبان انگلیسی تعیین کردید، حتما توسط اساتید زبان انگلیسی در آموزشگاه ها تعیین سطح شوید. این کار کمک می کند تا بدانید سطح معلومات زبان انگلیسی شما در چه حدی است و چه سطحی از منابع یادگیری را باید تهیه کنید. برای مثال اگر بعد از تعیین سطح معلوم شود سطح شما اولیه و متوسط است به این معناست که برای آموزش زبان انگلیسیحتما باید از یک مدرس خوب زبان انگلیسی کمک بگیرید.  اما در سطح های پیشرفته دیگر میتوانید خودتان برنامه جامعی بریزید و در کنار مطالعه شخصی یا self-study، برای یادگیری سریع تر از استاد زبان صرفا بازخورد بگیرید.

بعد از تعیین سطح که نقطه آغاز سفر شماست، دیگر میتوانید پیشرفتتان را اندازه بگیرید. اگر بدانید پیشرفت میکنید دیگر به خودتان سرکوفت نمیزنید و  یاد میگیرید که به جای گفتن جمله های منفی مثل :”من اصلا استعداد یادگیری زبان رو ندارم” به خودتان بگویید:”باید بیشتر تلاش کنم!”.

جهت تعیین سطح و مشاوره رایگان با ما در تماس باشید:

کلاس خصوصی پی تی ای

۳- بهترین منابع آموزشی را انتخاب کنید!

با وجود پیشرفت تکنولوژی در سالهای اخیر همچنان زمانی که از منابع آموزشی صحبت می کنید اولین گزینه هایی که برایمان تداعی می شوند کتاب و سی دی های آموزشی هستند. در صورتی که استفاده از ویدئو های آموزشی، پادکست ها،پادکس ها و آهنگ هایی که مناسب یادگیری زبان انگلیسی هستند، کانال های آموزشی در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی نقش بسیار مهمی را در یادگیری زبان انگلیسی ایفا کنند. برای انتخاب بهترین منابعی که برای سطح مهارتهایتان مناسبند حتما از اساتید زبان انگلیسی مشاوره بگیرید.

۴- واقع بینانه برنامه ریزی کنید!

برای شروع برنامه ریزی پیش از هر کاری برنامه روزانه معمولتان را بنویسید، اگر ۸ ساعت میخوابید و ۸ ساعت هم سر کار هستید، برای انجام دادن همه کارهای دیگرتان فقط ۸ ساعت وقت میماند! در این صورت برنامه روزانه چهار ساعت مطالعه فشرده زبان انگلیسی را برای خودتان ببندید. نوشتن برنامه روزانه باعث میشود محدودیت های خودتان دستتان بیاید، حالا تعیین کنید چه ساعت هایی در روز بازده بالایی دارید و چقدر وقت مرده دارید. برای شروع برای یک هفته برنامه ریزی کنید و هدف کوچکی هم برای هر روزتان تعیین کنید، مثلا یادگرفتن پنج لغت و یک ساختار جمله انگلیسی. در هر روز و آخر هر هفته هم زمانی را برای مرور مطالبی که آموخته اید کنار بگذارید. بعد از هفته اول، دیگر با عادت های خودتان آشنا میشوید و میتوانید یک برنامه واقع بینانه و موثر بریزید.

۵- هنگام برنامه ریزی انعطاف پذیر باشید!

نوشتن یک برنامه ریزی سخت و فشرده را اصلا توصیه نمی کنیم. چرا که در صورتی که نتوانید تعدادی از موارد آن را اجرا کنید قطعا انگیزه شما را پایین می آورد و باعث می شود که انرژی لازم برای ادامه مسیر یادگیری را نداشته باشید. با داشتن یک برنامه منعطف و در نظر کرفتن زمان های کافی برای استراحت، جبران درس های مطالعه نشده و دوره آنها می توانید این حس را ایجاد کنید که با جا به جایی های کوچکی که در میان آیتم های برنامه ممکن است رخ بدهد باز هم به درستی و با برنامه مسیر آموزشی خود را پیش می برید و جای نگرانی نیست.

پیشنهاد می کنیم که یک تقویم رو میزی تهیه کنید و هر روزی که زبان انگلیسی را تمرین کردید علامت بزنید، تا یک زنجیره از روزهای پربار پشت سر هم درست شود! سعی کنید این زنجیره را تحت هر شرایطی حفظ کنید، حتی اگر شده با پنج دقیقه مطالعه در روز یا مرور کردن مطالب روز گذشته.

برنامه ریزی برای زبان انگلیسی

۶- پیشرفتتان را اندازه گیری کنید!

اگر که برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی شرکت در کلاس های تدریس خصوصی را انتخاب کنید، استاد زبان انگلیسی فواصل منظم و با روش های مختلف پیشرفت شما را اندازه گیری می کند و به شما بازخورد میدهد. همچنین از آنجایی که تمام زمان کلاس تنها برای آموزش و تمرین با شما سپری می شود، بهترین فرصت برای رفع اشکالاتتان توسط استاد زبان انگلیسی فراهم می شود.

در کنار ارزیابی مهارتهایتان توسط اساتید، خودتان هم میتوانید پیشرفت خودتان را با گرفتن کوئیز های کوچک، مرور کردن فلش کارت های قدیمی و چک کردن تعداد کلماتی که پس از یادگیری از جعبه لایتنر زبان خارج کرده اید و یا حتی دوباره تماشا کردن فیلم های انگلیسی زبان مورد علاقه تان با زیرنویس انگلیسی اندازه گیری کنید.

۷- یادگیری زبان انگلیسی را به عادت تبدیل کنید!

بهترین راه یادگرفتن زبان این است که خودتان را عادت بدهید به انگلیسی فکر کردن. ابتدا ممکن است با ترجمه انگلیسی جملات فارسی شروع کنید، اما کم کم ذهن شما به استفاده کردن از لغات و گرامر انگلیسی عادت میکند و دیگر به طور خودکار شروع میکنید به تمرین کردن مکالمه انگلیسی با خودتان! فرض کنید یک دوست انگلیسی زبان خیالی دارید و فکر های خودتان را برای او توضیح دهید، به زبان خیلی ساده!

به موسیقی های انگلیسی گوش دهید و متن موسیقی های مورد علاقه تان را حفظ کنید. در اپلیکشین آموزش زبان تیکا میتوانید از قابلیت زیرنویس انگلیسی و فارسی برای موزیک ها و فیلم ها به طور رایگان استفاده کنید.

ممکن است که برنامه ریزی کردن برای یادگیری زبان انگلیسی در ابتدا کاری سخت به نظر بیاید، اما نوشتن ترتیب و اولویت بندی کارهایی که باید در بازه های زمانی مشخص انجام دهید باعث می شود تا ذهنتان از شلوغی ها و نگرانی های احتمالی دور بماند و با تمرکز و انرژی بیشتری به سراغ یادگیری بروید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *