تکنیک پارافرایز کردن

پارافرایز کردن در انگلیسی (Paraphrase)

یکی از موثر ترین تکنیک ها برای تقویت رایتینگ زبان انگلیسی استفاده از تکنیکی تحت عنوان پارافرایز کردن در انگلیسی (Paraphrase) است. اگر که در کلاس های آموزشی زبان انگلیسی شرکت کرده باشید حتما با این تکنیک آشنایی کامل دارید و در تمرینات خود بارها آن را به کار برده اید. چرا که همه ی اساتید برتر زبان انگلیسی پارافرایز کردن را به زبان آموزان خود آموزش می دهند تا مهارت رایتینگ آنها در کناز سایر مهارت ها تقویت شود.

پارافرایز کردن به چه معناست؟

پارافریز کردن در زبان انگلیسی (Paraphrase) به معنای بازنویسی مقاله یا متن، تشریح و تفسیر آن به زبان دیگر است. به این صورت که در این تکنیک باید مطلبی که می خوانید را با همان مفهوم قبلی اما از ربان خوئتان بازگو کنید.

  • به عبارت دیگر، بیان دوباره یک متن را پارافریز می گویند.
  • پارافریز یعنی اطلاعات، ایده ها و تفکرات دیگران را با کلمات خودتان بیان کنید.
  • پارافریز روشی است برای ارجاع به یک منبع بدون اینکه مستقیما به آن اشاره شود.

Paraphrase کردن یک مهارت بسیار مهم برای بیشتر آزمون های زبان انگلیسی TOEFL iBT ،, IELTS در بخش  Speaking  و رایتینگ آیلتس Writing است و حتی در نوشتن مقالات علمی و ISI و نوشتن نامه های تجاری به زبان انگلیسی هم کاربرد دارد.

پارافرایز کردن متن انگلیسی

 

وقتی پارافرایز می کنید و قصد دارید تا چیزی را تفسیر کنید، دیگر علامت نقل قول کنار نوشته خود نمی­ گذارید اما دو نکته مهم را حتما باید رعایت کنید:

الف) نوشته اصلی را کاملا کپی نکنید،

ب) نقل قولی را در متن ذکر کنید چرا که در حال استفاده از کار شخص دیگری هستید.

بیشتر بخوانید: یادگیری سریع زبان انگلیسی

چطور پارافرایز کنیم؟

ممکن است در ابتدا پارافرایز کردن برای شما امری دشوار به نظر برسد. اما در ادامه ۴ ترفند سریع برای انجام این کار را برای شما توضیح می دهیم تا بتوانید به راحتی اولین پارافرایز خود را به خوبی پیش ببرید و از نتیجه کار راضی باشید.

۱- کلمات مترادف و هم معنی را جایگزین لغات جدید نمایید.

۲- ترتیب قرار گرفتن لغات در جمله را تغییر دهید.

۳- گرامر جمله را تغییر دهید.

۴- تغییر از معلوم به مجهول

 

به مثال زیر توجه کنید:

For many tests of English, being skillful at paraphrasing is extremely important.

این جمله بعد از تغییرات ذکر شده به صورت زیر خواهد بود.

Paraphrase is a very important skill for most English tests.

سعی کنید جمله را از فرم اصلی آن خارج نکنید چراکه به جملات غیر قابل فهم تبدیل میشود.

parahprase

پس از اینکه رایتینگ را به طور کامل خواندید و نسبت به موضوعی که در مقاله عنوان شده است تسلط کافی پیدا کردید، باید به دنبال جایگزینی کلمات مترادف و ساده سازی متن باشید. استفاده از لغات متردف باعث می شود تا متنی که می ننویسید شباهت کمتری با متن قبلی داشته باشد و شما همزمان با بازنویسی و خلاصه کردن متن اولیه نوعی تولید محتوای اصولی انجام دهید.

با کلمات مترادفی که به عنوان جایگزین در نظر گرفته اید جمله بندی های جدیدی را ایجاد کنید. گرامر جمله را تغییر دهید. از زبان فرد دیگری صحبت کنید. نوع جملات را از معلوم بهه مجهول تغییر دهید. رعایت تمامی این موارد به شما کمک می کند تا متنی را بنویسید که محتوای متن اصلی را به گونه ای شیوا تر خلاصه تر بیان کنید. پارافرایز کردن از اهمیت بسیار بالایی برخودار است و فردی که این کار را انجام می دهد باید از دایره واژگان و اصطلاحات بالایی برخوردار باشد تا متن پارافرایز شده از کیفیت و جذابیت بالایی برخوردار گردد.

 

امیدواریم که این مقاله از موسسه آموزشی بهکلام مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در صورتی که تجربه استفاده از این تکنیک را دارید می توانید در بخش کامنت ها تجربیات خود را با سایر زبان آموز ها در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *