تکنیک ترنسکرایب

ترنسکرایب کردن برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

اگر به تازگی یادگیری زبان انگلیسی را شروع کرده باشید، حتما تا به حال کلمه transcription را شنیده اید. ترنسکرایب کردن یکی از تکنیک های بسیار کاربردی برای تقویت مهارت لیسنینگ به شمار می آید. اساتید زبان انگلیسی این تکنیک را به زبان آموزان خود آموزش می دهند.

ترنسکرایب کردن به چه معناست؟

در واقع Transcription به یادداشت کردن تمامی مکالمات و کلماتی است که در فایل های صوتی به عنوان لیسنینگ به آن گوش می دهید گفته می شود. این تکنیک زمان بر است و ممکن است در ابتدا کاری دشوار به نظر برسد. اما اگر از وجوه مثبت و تاثیر گذار این تکنیک مطلع باشید، هر چه زودتر این کار را شروع می کنید.

نحوه صحیح ترنسکرایب کردن به چه صورت است؟

۱٫ در ابتدا برای شروع تمرینات برای تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی حتما در انتخاب متریال لیسنینگ دقت کنید تا متناسب سطح علمی و زبان انگلیسی شما باشد.
۲٫ پس از انتخاب لیسنینگ مناسب، برای بار اول آن را با دقت از ابتدا تا انتها گوش کنید. این کار به شما کمک می کند تا از موضوعی که درباره آن صحیت می شود آگاه شوید و نکات مهم آن را به خاطر بسپارید.

 

listening

 

۳٫ بار دوم که به فایل صوتی گوش می دهید سعی کنید تا کلمات کلیدی و اطلاعات اصلی را یادداشت کنید. در دفعات اول می توانید فایل صوتی را متوقف کنید و نکات اصلی آن را یادداشت کنید و مجددابه ادامه فایل گوش دهید و ادامه داستان.

۴- برای دور سومی که به فایل صوتی گوش می کنید باید تمامی کلمات و مکالمات را با تمام جزئیات بنویسید. به این صورت که پس از شنیدن هر دو یا سه کلمه، فایل را متوقف کرده و کلمات را بنویسید. پس از یافتن مهارت کافی در این تکنیک، تعداد کلمات را تا جایی که جملات به پایان برسند به تدریج افزایش دهید. اگر واژه یا واژگانی را متوجه نشدید بهش مربوط به آن را دوباره گوش کنید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا آن واژه یا واژگان را بفهمید.

 

ترنسکرایب لیسنینگ

 

۵- حتما واژگان و به خصوص کالوکیشن هایی را که نمی دانید را یادداشت کرده، معنای آنها را پیدا کنید  و آنها را در جملات به کار ببرید.

 

یکی از روش های مهم و موثر در یادگیری لغات و اصطلاحات انگلیسی استفاده از جعبه لایتنر انگلیسی است. این روش کمک می کند تا هر آنچه را که با تمرین می آموزید به حافظه بلند مدت خود بسپارید.

 

ترنسکرایب کردن چه مزایایی دارد؟

۱. قدرت دقت جزیات را بالا می برد.
۲. قدرت شنداری کلمات نزدیک به هم و به هم پیسته را افزایش می دهد.
۳. قدرت ادراک جزیات را افزایش می دهد.
۴. سرعت نکته برداری و نوشتن را افزایش می دهد.
۵. قدرت انجام دو کار نوشتن و شنیدن را در شما می افزاید و این چیزیست که در آزمون آیلتس به شدت به ان نیاز دارید.
۶. در نهات قدرت شنیداری شما را به شدت بهبود می بخشد.

 

لطفا حتما به موارد زیر توجه کنید:

  • این تکنیک کمی سخت و زمان بر است اما خسته نشوید.
  • سعی کنید مرتبا این کار را انجام دهید قول میدهم نتیجه اش را به زودی خواهید دید.
  • هر روز یک فایل صوتی چند دقیقه ای را Transcribe کنید.
  • دو ماه این کار را مرتبا انجام دهید قطعا به نمره آیلتس ۷ حتی بیشتر خواهید رسید.
  • این تکنیک نه تنها مهارت شنیداری شما را تقویت میکند بلکه باعث تقویت حافظه و بالا بردن دقت ما می شود.
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *