آموزش خواندن درک مطلب

آموزش خواندن درک مطلب زبان انگلیسی

در مقاله زیر میخواهیم به توضیحاتی در رابطه با آموزش خواندن درک مطلب زبان انگلیسی بپردازیم , برای اینکه بتوانید خواندن زبان و درک مطلب خود را بهبود ببخشید به موارد زیر دقت کنید:

۱- مثل هر مهارت دیگر، برای پیشرفت در خواندن زبان هیچ روشی جز تمرین خواندن بیشتر وجود ندارد. به عبارت دیگر، باید عطش خود را برای خواندن افزایش دهید، و آن را به یکی از عادت های روزانه خود تبدیل کنید. بعضی از محققان بر این عقیده اند که باید “خواننده ای حریص” باشید.

۲- مثل مهارت گوش دادن، که در آن نیازی نیست معنی تمام کلمات و عبارات را بدانید تا بتوانید پیغام اصلی نوشته را درک کنید، در مورد خواندن نیز همین به همین صورت است. اگر زبان آموزی در سطح ابتدایی یا متوسط هستید، حتما در نوشته به کلمات و عباراتی بر می خورید که تا الان ندیده باشید. با این حال، نباید به محض برخورد با کلمه ای ناشناس خواندن را متوقف کنید و کلمه را در فرهنگ لغت جستجو کنید. بلکه، حتما تلاش کنید معنی آن را به کمک لغت دیگر، جملات و یا حتی پاراگراف های قبلی یا بعدی آن حدس بزنید. به این کار از نظر تکنیکی، “contextualization” (یافتن معنی یک واژه از موضوع متنی همان لغت) گفته می شود.

۳- البته، درست است که هر چه کلمات و عبارات بیشتری را بدانید، بهتر و سریع تر می توانید بخوانید. بنابراین، برای آن که بتوانید خیال خود را از بابت خواندن آسوده کنید باید دامنه لغات خود را به بیشتر کنید.

۴- با توجه به حجم بسیار زیاد اطلاعات ارائه شده در یک متن، نیاز است سریع بخوانید. که به آن “خواندن سرعتی” گفته می شود. اولین و مهمترین نکته در مورد خواندن سرعتی، این است که در نتیجه تمرین زیاد حاصل می شود. در نتیجه، در مراحل اولیه خواندن، می توانید از انگشت خود یا هر جسم نوک تیز دیگر برای دنبال کردن خطوط استفاده کنید تا تمرکز بیشتری پیدا کنید.

۵- همینطور می توانید سرعت خواندن خود را از طریق خواندن بی صدا افزایش دهید. به عبارت بهتر، از زبان برای خواندن استفاده نکنید و فقط با چشم را بر روی خطوط حرکت کنید. در کل بهتر است کلمات را ادا نکنید، به این دلیل که تلفظ کلمه به کلمه متن می تواند سرعت خواندن شما را به میزان قابل توجهی کم کند.

۶- شیوه دیگری که برای تمرین خواندن سرعتی وجود دارد، خواندن رمان و یا یک داستان طولانی است. این کار “خواندن گسترده” نامیده می شود، که در آن نیاز نیست هر کلمه ناشناسی را با فرهنگ لغت ترجمه کنید، چرا که زنجیره حوادث داستان می تواند به شما کمک کند معنای کلمات ناشناس را حدس بزنید. همچنین، با این شیوه، می توانید از خواندن رمانی که واقعا دوستش دارید، بسیار لذت ببرید.

۷- روش دیگر برای رسیدن به درک مطلب دلخواه این است که خواننده ی فعالی باشید. این یعنی در هنگام خواندن، باید خودتان را به جای نویسنده متن بگذارید تا بتوانید در مورد نوشته ای که می خوانید حدس بزنید و یا ادامه ی آن را به صورت هوشمندانه ای پیش بینی کنید. می توانید برای افزایش سطح دقت و حساسیت خود، زیر برخی یخش ها و خطوط ، خط بکشید یا آن را پر رنگ (های لایت) کنید، حاشیه نویسی کنید، یادداشت های کوتاه به کتاب یا متن بیافزایید، جملاتی را با کلمات متفاوت بنویسید، و یا سعی کنید همان جمله (ها) را با کلمات خود، اما این بار با شکلی متفاوت و با معنی یکسان دوباره نویسی کنید. در انتها باید بدانید که “خواندن بدون فکر کردن مانند غذا خوردن است بدون هضم کردن آن”.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *