نکاتی در ارتباط با صحبت کردن در برابر جمع

نکاتی در ارتباط با صحبت کردن در برابر جمع

نکاتی در ارتباط با صحبت کردن در برابر جمع

همه شما حداقل یکبار در زندگیتان شرایطی (a situation) را تجربه کرده اید (have experienced) که ملزم به صحبت کردن در برابر جمع باشید.

ما می توانیم این کار را به خوبی (well)انجام داده باشیم و یا برعکس .

نتیجه (outcome) آن شدیدا (strongly) برروی تفکرات مردم نسبت به ما تاثیر میگذارد و به همین علت است که صحبت در برابر جمع باعث نگرانی (concern) هر انسانی می شود.

نکته (Point) اینجاست که با تمرین (practice) و آمادگی (preparation)کامل میتوانید به هیجان (tension)  و نگرانی خود غلبه (overcome) کنید و یک صحبت عالی داشته باشید.

حتی اگر شرایط شما به گونه ای نیست که مجبور به سخنرانی های زیادی باشید, موقعیت هایی پیش می آید که داشتن مهارت (skill) گفتاری بالا باعث افزایش فرصت های (opportunities)  شغلی شما و یا پیشرفت شما خواهد شد.

مثال هایی برای این شرایط می تواند این موارد باشد:  صحبت درباره ی شرکت خودتان در یک کنفرانس (conference)، صحبت کوتاه پس از گرفتن جایزه ای (award) در مراسم، آموزش به کارمندان تازه کار (recruits).

به طور خلاصه می توان گفت که داشتن مهارت های گفتاری قوی باعث افزایش (enhance) شهرت (reputation) و اعتماد به نفس (self confidence) شما شده و فرصت های فراوانی را به روی شما می گشاید.در زیر تعدادی از استراتژی های لازم برای داشتن یک صحبت عالی بیان شده است:

۱) به درستی برنامه ریزی کنید: شما باید قبل از سخنرانی خود صحبت های خود را ساختاربندی (structure) کنید و بدانید که در هر قسمت چه خواهید گفت.

مهم ترین بخش یک سخنرانی ابتدای (beginning) آن است, همانطور که اگر مقدمه ی یک کتاب کسل کننده باشد آن را زمین می گذارید، اگر سخنرانی شما هم از ابتدا مخاطب را جذب نکند با مشکل روبه رو خواهید شد.

۲) تمرین کنید: برای اینکار به دنبال فرصت هایی باشید که بتوانید در برابر جمعی از مردم صحبت کنید مثلا در هر فرصت اولین نفری باشید که برای صحبت کردن داوطلب volunteer می شود.

۳) مخاطبان را جذب صحبت های خود کنید: این کار باعث می شود که کمتر این احساس را کنید که شما سخنرانید (speaker) و بقیه شنونده و همه درگیر (involved) سخنان شما می شوند. مراقب کلمات خود باشید، برای مثال استفاده از کلمات ” فکر می کنم اینطور باشد” و یا ” شاید” از جذبه authority شما به عنوان یک سخنران کم خواهد کرد.

۴) به زبان بدن (Body language) خود دقت کنید:  اگر موضوعی را ندانید و یا اگر مضطرب باشید و یا به آن چیزی که می گویید اعتقادی نداشته باشید، مخاطب به سرعت از زبان بدن شما این را خواهد فهمید.

صاف (straight) بایستید،  نفس عمیق (deep breath) بکشید، به چشمان مخاطبین خود نگاه کنید و لبخند بزنید (smile) . روی یک پای خود به دیوار تکیه ندهید و طبیعی (natural) جلوه کنید.

۵) مثبت (positive) فکر کنید: اینگونه با اعتماد  به نفس تر به نظر می آیید. از افکار منفی مانند من در این کار موفق نخواهم شد و … جلوگیری کنید و در ذهن خود یک سخنرانی عالی را تجسم کنید که به انتها رسیده است و مردم شما را تشویق (applause) می کنند و به این فکر کنید که چقدر خوشحالم (grateful) که این فرصت نصیبم شد تا بتوانم تاثیر مثبتی بر روی دیگران بگذارم.

در هنگام تمرین از خود فیلم بگیرید (record) بعد از تمرین آن را ببینید و قسمت هایی که فکر می کنید خوب عمل نمی کنید را دوباره اجرا کنید، این کار به سرعت باعث پیشرفت (improvement) شما خواهد شد. همه این موارد را چک کنید که آیا یک پا به حالت استراحت ایستادم ؟ آیا به مخاطبان نگاه میکنم ؟آیا لبخند میزنم ؟ آیا واضح (clear) صحبت می کنم ؟

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *